دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

طناب از جنس پلاستیک

آشنایی با انواع طناب از جنس پلاستیک

همانطور که می‌دانید طناب‌ها در جنس‌های متفاوتی تولید می‌شوند و هرکدام یک کاربرد خاصی دارند. طناب‌‌های مصنوعی با مواد اولیه از جنس پلاستیک تولید می‌شوند. در مجموعه‌ی لاوان بافت طناب‌های مصنوعی از جمله طناب پلی اتیلن (PE)، طناب پلی پروپیلن (طناب P.P) و طناب پلی استیل تولید می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع طناب از جنس ئلاستیک بپردازیم.

انواع طناب از جنس پلاستیک و کاربردهایشان

طناب پلی اتیلن (PE)

طناب پلی اتیلن

این طناب از مواد پلیمری تولید می‌شود و دارای خصوصیاتی از جمله ضد اشعه بودن و مقاومت در برابر اشعه ماورابنفش است. استحکام مکانیکی، دوام سایشی بالا، وزن کم و به‌دنبال آن جابجایی راحت، عدم فساد پذیری و مقاومت در برابر املاح موجود در آب دریا بخشی از ویژگی‌های مهم این طناب است. از جمله کاربردهای طناب پلی اتیلن می‌توان به استفاده در توربافی و حمل و نقل زمینی اشاره کرد. در حمل و نقل‌های زمینی و جاده‌ای عموما از این طناب‌ها بعلت استحکام مکانیکی و دوام سایشی زیادی که دارند برای تثبیت بار و محموله‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این، از طناب پلی اتیلن در صنعت نفت، پتروشیمی، بسته بندی مواد غذایی، شیلات و مصارف خانگی هم می‌توان استفاده کرد.

طناب پلی پروپیلن (طناب P.P)

پلی پروپیلن یک ماده پلیمری بسیار خاص است که توسط پتروشیمی و از نفت تولید می‌شود. این ماده بر اثر حرارت به حالت مایع و بر اثر سرمایش سخت مثل شیشه می‌شود.  از این ماده‌ی اولیه نوعی الیاف مصنوعی تولید کرده و در تولید طناب پلی پروپیلن از آن استفاده می‌شود. طناب PP یا طناب پلی پروپیلن، بسیار سبک است و در آب غرق نمی‎‌شود. غوطه‌ور ماندن در سطح آب، یک ویژگی خوب است در کنار ضد آب بودن باعث می‌شود، این محصول در شرایطی که نیاز دارید روی آب باقی بماند. این طناب، در برابر اسید و قلیا مقاومت دارد. نتیجه این است که  طناب pp، دارای مواد ضد پرتوهای فرابنفش (Anti UV) است که هم مقاومت آن در برابر آفتاب و هم شرایطی که محیط پرتوزا است انتخاب خوبی است. این طناب در اندازه و وزن‌های مختلف ساخته می‌شود تا بسته به نیازی که دارید، نوع مناسب را تهیه کنید.

طناب پلی استیل

طناب پلی استیل

این طناب از تابیده شدن تک رشته‌های اکسترود شده‌ی پلی اتیلن و پلی پروپیلن ساخته می‌شود. این نوع از طناب‌ها نمونه‌ی داخلی ندارند و در ایران اصطلاحا به طناب‌های وارداتی کره‌ای یا خارجی شناخته می‌شوند. اما شرکت لاوان بافت این افتخار را دارد که تنها تولید کننده‌ی انواع طناب پلی استیل در ایران است و این طناب‌ها را در بالاترین سطح کیفی تولید می‌کند. این طناب  در صنعت شیلات، ماهی گیری و ساخت تورهای مخصوص به آن کاربرد دارد. به طور کلی می‌توان از این طناب در نزدیکی آب استفاده کرد، زیرا در برابر رطوبت و پوسیدگی مقاوم است.برای ساخت تورهای محافظ پرندگان از این طناب بهره می‌گیرند. در صنایع دریانوردی، از طناب پلی استیل به عنوان طناب اتصال قایق و طناب لنگر استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای رایج این محصول، استفاده به عنوان باربند کامیون است، زیرا مقاومت بالایی در برابر ساییدگی و کشیدگی دارد.

طناب پلی استر

این به دلیل ویژگی‌هایی مانند استحکام بالا، انعطاف پذیری، سبکی و… بسیار محبوب و پرکاربرد است. نام دیگر این فرآورده طناب دریایی و طناب امداد و نجات است. این محصول به علت مقاومت بالا در برابر سایش و وزن زیاد برای مصارف دریایی و دیگر امور مورد توجه مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. این محصول تشابه زیادی به طناب ابریشمی (پ.پ) دارد ولی کارایی آن متفاوت است.ذاین محصول در گروه طناب‌ها از جنس پلاستیک است و الیاف تشکیل دهنده آن از جنس پلی استر است. مواد اولیه این کالا به گونه‌ای است که در آب فرو رفته و وزن آن بیشتر از آب است.

طناب نایلونی

طناب‌ها بر اساس نوع تولید نیز انواع و اسم‌های مختلفی دارند.  زمانی که طناب پلاستیکی به صورت تابیده تولید شود، به آن طناب نایلونی می‌گویند و از آن به دلیل خصوصیاتی که دارد در صنایع دریایی استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی داشتیم شما را با انواع طناب از جنس پلاستیک یعنی طناب‌هایی که از مواد پلیمری ساخته می‌شوند آشنا کنیم. بطور کلی طناب‌ها دارای دو نوع طبیعی و مصنوعی هستند که طناب‌های مصنوعی نام‌های مختلفی دارند. طناب‌های از جنس پلاستیک همان طناب‌های مصنوعی هستند. طناب‌های مصنوعی از الیاف مصنوعی تولید می‌شوند که همین الیاف مصنوعی نیز از مواد پلیمری تولید می‌شوند. پس یطور کلی طناب مصنوعی و طناب از جنس پلاستیک تفاوتی ندارند. اگر قصد خرید انواع طناب سالیک  با کیفیت و با طول عمر بالا را دارید با کارشناسان لاوان بافت با شماره‌ی ۰۰۹۸۲۱۸۸۰۴۰۷۶۵ در تماس باشید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست