دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

نخ تابیده

آشنایی با نخ تابیده

نخ, مقالات

امروزه در زندگی ما بسیاری از ابزار‌ها و محصولات در کنار اهمیت فراوان، مورد توجه کمتری قرار می‌گیرند. در صورتی که عدم وجود این ابزار، انجام بسیاری از امور را دچار اختلال می‌کند و جایگزینی برای آن وجود ندارد. یکی از نمونه‌های این محصولات، نخ تابیده شده است که در صنایع مختلفی چون ساختمان سازی، کشاورزی، بسته بندی مواد، پوشاک و… کاربرد دارد. ما در این مقاله قصد داریم با نخ تابیده شده و خصوصیات آن آشنا شویم تا اهمیت این ابزار در ص نایع مختلف و کاربرد آن را بشناسیم.

نخ تابیده چیست؟

نخ تابیده معمولا از دو نوع ماده اولیه پلی اتیلن و پلی پروپیلن تشکیل شده و در دو مدل نازک و ضخیم وارد بازار می‌شود. مواد اولیه این نخ به دلیل ویژگی‌هایی چون مقاومت در برابر رطوبت و فرسایش، مقاومت شیمیایی، خاصیت کششی بالا، در دسترس بودن و… باعث کاربرد گسترده این نخ شده‌اند. نخ‌های تابیده شده در گذشته از موادی چون مو و پشم حیوانات، پنبه، کتان و… تهیه می‌شدند که مقاومت نخ‌های پلاستیکی امروز را نداشتند و در مدت زمان کم دچار پارگی می‌شدند. نخ‌هایی که امروزه در بازار موجود هستند و در صنایع مختلف کاربرد دارند، نخ‌های مصنوعی یا نخ‌های ترکیبی از مواد مصنوعی و طبیعی هستند. از انواع نخ‌ تابیده شده می‌توان به مواردی چون نخ سوپر برایت، نخ FDY پلی استر، نخ نایلونی در نمرات مختلف، نخ ملانژ تابیده و… اشاره کرد. برای تهیه نخ‌های تابیده شده عملیات تابندگی بر روی نخ، طناب و الیاف صورت می‌گیرد که تاثیر زیادی بر ویژگی‌های این رشته‌ها دارد و به افزایش انسجام آن کمک می‌کند.

ویژگی‌های نخ تابیده

نخ‌های تابیده با توجه به مواد اولیه و فرآیند تولید از ویژگی‌های مختلفی برخوردار هستند که عبارتند از:

  • رنگ ثابت و مقاوم در برابر اشعه UV
  • عدم جذب رطوبت
  • مقاومت در برابر مواد خورنده اسیدی و قلیایی
  • وزن سبک
  • تمیز شدن آسان
  • قابل استفاده در فصول و دما مختلف
  • حمل و نقل سریع
  • عایق الکتریکی
  • استحکام کششی بالا

شیوه تهیه نخ تابیده

همانطور که پیشتر اشاره کردیم برای تهیه نخ تابیده شده، عملیاتی تحت عنوان تابندگی بر روی نخ صورت می‌گیرد که باعث انسجام بیشتر، کم کردن انعکاس نور و تغییر در سطح مقطع نخ می‌شود. ماشین آلات مختلفی برای تابندگی استفاده می‌شود که توانایی تابیدن نخ به شکل یک یا چند لا را دارند. نخ تابیده شده با استفاده از این ماشین آلات از دورتابی بین 40 تا 1600 و همچنین نمره دنیر بین 50 تا 1800 برخوردار است. این نوع نخ با توجه به سفارش مشتری می‌تواند در تاب، نمره و کلاس وزنی گوناگون تولید شود تا پاسخگو نیاز مصرف کنندگان در شرایط مختلف باشد.

کاربردهای نخ تابیده

الیاف و نخ‌ها طی عملیات تابندگی با دست یافتن به ویژگی‌هایی چون افزایش یکپارچگی، افزایش استحکام و عدم پرزدار شدن، برای بافندگی آماده می‌شوند تا مطابق با کاربردهای زیر محصولات مرتبط تولید شود.

  • طناب و ریسمان
  • انواع مختلف پارچه پرده، رومبلی، چادری، لباس و…
  • انواع توری
  • صنعت فرش بافی
  • کشاورزی
  • بسته بندی مواد
  • تولید لوازم خانگی

خرید نخ تابیده

نخ تابیده با توجه به مواد اولیه و شرایط تولید در انواع مختلفی وارد بازار می‌شود که گستردگی این محصول انتخاب نوع مناسب را دشوار کرده است. هر کدام از انواع این نخ‌های تابیده خصوصیات ویژه خود را دارند که شما می‌توانید با در نظر گرفتن ویژگی‌های محصول تولیدی، نمونه مناسب را انتخاب کنید. امروزه اغلب تولید کنندگان با وجود مشاوران فروش، اطلاعات مفیدی از محصولات خود را به مصرف کنندگان ارائه می‌دهند. بنابراین با مشاوران فروش شرکت‌های مختلف وارد مذاکره شوید و با مقایسه محصولات هر یک، نمونه برتر را از تولید کننده معتبر خریداری کنید. نخ‌های تابیده شده باید از استحکام کششی بالا، وزن سبک و رنگ ثابت برخوردار باشند. در صورتی که به دنبال تولید محصولات با کیفیت هستید، نخ تابیده شده‌ای تهیه کنید که از استاندارهای کافی برخوردار باشد.

جمع بندی

نخ تابیده شده به نخ، طناب یا الیافی گفته می‌شود که با عملیات تابندگی به وسیله ماشین آلات مخصوص به حالت تابیده تبدیل می‌شود. این عملیات کمک زیادی به افزایش انسجام نخ می‌کند تا بتوان از آن در صنایع مختلف پوشاک، کشاورزی و… استفاده کرد. ما در این مقاله به طور کامل با ویژگی‌ها و کاربرد این نخ آشنا شدیم. این نخ با توجه به مواد اولیه و شیوه تولید در انواع متنوعی وارد بازار می‌شود که بهتر است قبل از انتخاب آن به نکات گفته شده در قسمت پایانی مقاله توجه کنید. اگر قصد خرید انواع نخ بسته بندی سالیک  با کیفیت و با طول عمر بالا را دارید با کارشناسان لاوان بافت با شماره‌ی ۰۰۹۸۲۱۸۸۰۴۰۷۶۵ در تماس باشید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست