دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

انواه نخ

معرفی انواع نخ

رشته‌های باریک، نازک و بلند که از الیاف‌های مصنوعی و طبیعی ساخته شده اند نخ نام دارند. از نخ‌ها برای دوخت پارچه، تهیه لباس، در صنایع پزشکی در جراحی، دوخت لباس و فرش و یا در صنعت نساجی استفاده می‌کنند. در تولید انواع نخ یا از الیاف طبیعی و یا از الیاف مصنوعی استفاده می‌شود. از به هم پیوستن الیاف، نخ‌های طبیعی و مصنوعی قابل تولید است. نخ یکی از کاربردی‌ترین محصولاتی است که توسط بشر ساخته شده است. نخ‏‎‌ها، انواع مختلفی دارند و بسیار متنوع هستند. با توجه به تغییر نیارهای بشر هر روز نخ‌ها متنوع‌تر و استفاده از آن‌ها به شکل تخصصی‌تر می‌‏‎شود. شاید برایتان سوال باشد که چند نوع نخ وجود دارد؟ در این مقاله به بررسی انواع نخ می‌پردازیم، تا برای انتخاب و خرید انواع نخ دچار اشتباه نشوید و با اطمینان خاطر خرید خود را انجام دهید.

تاریخچه انواع نخ

منسوجات از گذشته با امروز مورد استفاده انسان‌‎ بوده است. در گذشته از این منسوجات به عنوان کفپوش محل زندگی خود استفاده می‌‏‎کردند؛ با گذشت زمان انسان دریافت که می‎‌تواند با استفاده از الیاف مختلف، لباس‎‌هایی مناسب با آب و هوای محل زندگی خود، درست کند. پیشینیان از دوک نیز استفاده می‌کردند. کار اصلی دوک به صورتی بوده، که پشم و موی حیوانات را به نخ تبدیل می‌کرده است؛ برای انجام این کار پشم یا ابریشم را می‌‎کشیدند و تاب می‎‌دادند.

انواع نخ از نظر روش تولید

به طور کلی دو نوع نخ وجود دارد: نخ فیلامنت و نخ ریسیده

نخ فیلامنت

نخ فیلامنت به نام BCF نیز شناخته می‌شوند. نخ فیلامنت نوعی از نخ‌های حجیم هستند که کاربردهای زیادی دارند. فیلامنت رشته‌ای نرم، نازک و بلند است که طی فرآیندهای شیمیایی و در اثر عبور از داخل رشته ساز به وجود می‌‏‎آید و به شکل نخ‏‎‌های یکسره جمع می‏‎‌شود و یا نخی ابریشمی است، که از باز شدن پیله کرم ابریشم تهیه می‎‏‌گردد و به طور ذاتی دارای خصوصیاتی نرم و لطیف و نازک است.

نخ ریسیده

نخ ریسیده را از الیاف استپیل، که به طور موازی در کنارهم قرار گرفته و به آن‏‌ها پیچ و تاب داده می‏‎‌شود تهیه می‎‏‌کنند. نخ ریسیده را می‌‏توان از الیاف کوتاه طبیعی و یا از فیلامنت‏‌های ساخت بشر تهیه کرد.

مشخصات انواع نخ

مشخصات انواع نخ با یکدیگر متفاوت است و موارد بسیار زیادی در تعیین خواص و ویژگی‎‌های انواع نخ وجود دارد. برای مثال اکثر الیاف طبیعی در برابر ساییدگی مقاومت نسبتاً خوبی از خود نشان می‎‌دهند و به راحتی لکه گیری و تمیز می‎‌شوند. از مشخصات نخ‌‎های مخلوط و مصنوعی می‌توان به استحکام بسیار زیاد در برابر کشش و پارگی اشاره کرد. پارچه‎‌های تولید شده توسط این نخ‎‌ها به طور معمول چروک نمی‎‌شوند، حتی زمانی که خیس باشند. همچنین بعد از خیس شدن، رطوبت زیادی به خود جذب نمی‌‎کنند و سریع خشک می‎‌شوند.

  کاربرد انواع نخ

نخ‌ها در صنعت نساجی بسیار کاربرد دارند. کاربردهای نخ در صنعت نساجی شامل:

 

نخ دوخت و دوز

دوخت و تهیه لباس

به منظور اتصال تکه‎‌های پارچه به یکدیگر به کار می‎‌رود. همانطور که می‌دانید از نخ برای دوخت و تهیه انواع لباس‌ها با شکل‌های مختلف استفاده می‌شود.

تولید پارچه

نخ جزو اصلی و عموماً تنها جز تشکیل دهنده پارچه است.

بسته بندی

در صنعت بسته‌‌‌بندی از ابزارهای مختلفی استفاده می‌‌‌کنیم که یکی از پرکاربردترین این ابزارها، نخ بسته‌‌‌ بندی است. در تولید انواع نخ بسته‌‌‌ بندی از موادی مانند پلی‌‌‌اتیلن و پلی‌‌‌پروپیلن درجه یک استفاده می‌‌‌شود و مواد دیگری را به آن اضافه می‌‌‌کنند تا کیفیت، رنگ و سایز محصول مشخص شود. باتوجه به ساختار و ویژگی‌های متفاوت، نخ بسته‌‌‌بندی به چند گروه تقسیم می‌‌‌شود که شامل نخ بسته‌‌‌ بندی، نخ عدل‌بندی، نخ یونجه و نخ بیلر (نخ پرس) است.

کشاورزی

نخ کشاورزی از ابزار و وسایل پرکاربرد در کشاورزی است. این نخ‌ها با بالا کشیدن و نگهداری بوته‌ها از افتادگی آن‌ها جلوگیری می‌کنند. باتوجه به نوع محصول، از نخ‌هایی با ضخامت‌های متفاوت نیز استفاده می‌شود. نخ کشاورزی با استفاده از بهترین و مرغوب‌ترین نوع پلی پروپیلن و سایر افزودنی‌های لازم تولید شده است که علاوه بر کشاورزی در صنایع دیگری مثل بسته‌بندی و ماهیگیری نیز کاربرد دارد.

دسته بندی انواع نخ از نظر جنس

انواع نخ‏‎‌های طبیعی

نخ‌های طبیعی همانطور که از نامشان مشخص است، از مواد طبیعی ساخته شده‌اند و در فرآیند تولید آن‌ها از مواد شیمیایی و مصنوعی استفاده نشده‌است.

نخ پنبه

این نخ استفاده زیادی در خیاطی دارد، نخ پنبه منشاء طبیعی دارد و در هنر خیاطی برای کوک زدن و رویه دوزی استفاده می‎‌شود و یکی از پرکاربردترین‌ها در صنعت پوشاک و نساجی است.

نخ‌ پشمی

نخ‌های پشمی جزئی از الیاف طبیعی حیوانی هستند و منشاء طبیعی دارند. با این حال گاهی برای تهیه آن‌ها از مخلوط کرک و پشم به همراه پلی استر استفاده می‎‌کنند. این نخ‌ها اغلب برای برجسته دوزی بر روی پارچه‌های ضخیم به کار می‎‌روند.

 

نخ ابریشمی

نخ ابریشم

نخ ابریشم ظاهری براق مانند ابریشم طبیعی دارد، ولی چون طی فرایند‌های شیمیایی و از ماده سلولز ساخته می‎‌شود، ابریشم مصنوعی نام گرفته است. این نخ‌‏‎ها اغلب برای حاشیه دوزی به کار می‎‌روند.

نخ دمسه

جنس این نخ‎‌ها از کتان مرغوب است و با شست و شو، تغییر رنگ نمی‌‎دهد. همچنین در برابر حرارت اتو مقاوم است و تغییر کیفیت نمی‌‎دهد. این نخ برای هنر گلدوزی به کار می‌‎رود.

انواع نخ‌‏های مصنوعی

این نخ‏‌ها ممکن است ریشه طبیعی داشته باشند، اما چون به روش‌‎‏های مصنوعی تولید می‏‎‌شوند، اینگونه نام گرفته‎‌اند. نخ‌‏‎های مصنوعی به دلیل عدم محدودیت تولید و توان رقابت با نخ‌های طبیعی جای عمده‌ای در بازار به‏‎‏‌دست آورده‌‎اند.

نخ پلی استر

نخ پلی استر یکی از انواع نخ‌های مصنوعی است و به انواع مختلفی مانند DTY، FDY، POY، ATY، اینترمینگل و استیپل تقسیم می‌شود.

نخ اکریلیک

نخ اکریلیک کاربردهای فراوان دارد اما بیشترین کاربرد آن در تولید فرش ماشینی است.

نخ نایلون

نخ نایلون که به نام نخ جراحی نیز شناخته می‌شود، توسط پزشکان در عمل‌های جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد و انواع مختلفی دارد.

نخ پلی پروپیلن

یکی از انواع، نخ پلی پروپیلن است. نخ این نخ به دلیل خواصی که دارد بسیار پرکاربرد و محبوب است و در مواردی مانند مصارف بهداشتی و تولید فیلتر به وفور استفاده می‌شود.

نخ‌های فلزی

این نخ‌های براق و چشمگیر که به دو رنگ طلایی و نقره‌ای تولید می‌‏شوند، کاربرد تزئینی دارند و برای گلدوزی مورد استفاده قرار می‌‏گیرند.

نخ سرکیسه دوزی

از این نخ‌ها در کارخانه‌های مختلف مانند کارخانه‌های تولید برنج، گندم، گچ و سیمان، برای دوخت سرکیسه استفاده می‏‎‌شود.

نخ عمامه

این نخ از نخ دمسه ضخیم‌تر است. جنس آن می‌تواند پنبه یا کتان باشد. در بعضی مدل‌های این نخ آن را با الیاف پلی استر ترکیب می‌‎کنند.

نخ‌‏های مخلوط

نخ‎‌های مخلوط ترکیبی از نخ‌‏های طبیعی و مصنوعی هستند.

جمع بندی

نخ‌ها در دو دسته طبیعی از جنس الیاف طبیعی و مصنوعی از جنس الیاف مصنوعی قابل تقسیم بندی هستند. نخ دارای انواع مختلفی است و هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر بفردی دارند. با توجه به ظاهر و ویژگی در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. نخ‌ها می‌توانند از نظر جنس و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم بندی شوند. در این مقاله علاوه بر آشنا کردن شما با انواع نخ به بررسی ویژگی‏‎‌ها و مشخصات کلی انواع نخ پرداختیم. همچنین انواع نخ موجود در بازار را معرفی کردیم تا شما عزیزان هنگام خرید نخ دچار اشتباه نشوید و با اطمینان خاطر نخ مورد نظر خود را انتخاب کنید. ما را با نظرات خود همراه کنید.

دیدگاه کاربران

3 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست