دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

راه اندازی خط تولید نخ

صفرتا صد راه‌اندازی کارخانه تولید نخ

مقالات, نخ

نخ یکی از پرکاربردترین محصولات در زندگی انسان است. از آنجا که یکی از نیازهای اساسی بشر است، تولید آن می‌تواند بسیار پر سود باشد. تولید نخ و صنعت نساجی پیشرفت‌های قابل‌توجهی نسبت به گذشته داشته است. کارخانه‌های تولید نخ سهم بزرگی در اقتصاد یک کشور دارند. کارخانه تولید نخ باید دارای ویژگی‌هایی باشد تا بتواند هم نخ‌های باکیفیت و مرغوب تولید کند و هم سود کافی داشته باشد. نوع دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که در کارخانه‌های تولید نخ استفاده می‌شوند اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل صاحبان هر کارخانه‌ی تولید نخ باید چه ازلحاظ تهیه مواد اولیه و چه ازنظر خرید دستگاه، بهترین و باکیفیت‌ترین نوع را انتخاب کنند. ما به‌طورکلی در این مقاله به بررسی شرایط راه‌اندازی کارخانه تولید نخ می‌پردازیم تا اگر کسی می‌خواهد وارد این کسب‌وکار شود اطلاعات مختصر و مفیدی در مورد آن داشته باشد.

گام اول: تعیین بازار هدف

قبل از هرگونه اقدام و سرمایه‌گذاری ابتدا باید مشخص کنید که بازار هدفتان چیست و می‌خواهید بر روی چه قسمتی از بازار تولید نخ سرمایه‌گذاری کنید. نخ‌ها بر اساس به دو دسته تقسیم بندی شده و از دو نوع الیاف قابل تولید هستند. نخ‌هایی که از الیاف طبیعی تهیه می‌شوند و نخ‌هایی که از الیاف مصنوعی تهیه می‎‌شوند. بنابراین بسته به نوع محصولی که می‌خواهید تولید کنید اقداماتی که می‌خواهید انجام دهید متفاوت است. در گام تعیین بازار هدف، بحث بسیار مهمی که وجود دارد بررسی نیاز بازار است. مهم‌ترین نکته برای شروع کسب و کار، فروش محصولات است. پس باید به عنوان تامین کننده، باید با چند مشتری قرار داد ببندید تا پس از تولید نگران فروش محصولات خود نباشید. نخ‌های طبیعی و نخ‌های پلاستیکی نیز هرکدام بر اساس کابرد انواع مختلفی دارند که از پر فروش‌ترین آن‌ها نخ بسته بندی است.

گام دوم: سرمایه‌

برای راه اندازی هر کسب و کاری باید سرمایه و بودجه‌ای در نظر گرفته شود. برای راه اندازی کارخانه تولید نخ، باید هزینه‌ی تهیه فضای کارخانه، هزینه‌ی خرید ماشین الات، هزینه‌ی تهیه مواد اولیه و حتی هزینه دستمزد ماه‌های اول کارگران را در نظر گرفت. می‌توانید برای تهیه‌ی این سرمایه با یک یا چند سرمایه‌گذار قرارداد ببندید. برای این‌که بتوانید یک کارخانه تولید نخ بزرگ با راندمان بالا احداث کنید باید از چند سرمایه‌گذار دعوت به همکاری کنید. سرمایه‌گذاران می‌توانند در احداث کارخانه، تهیه مواد اولیه و خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به شما کمک بسیاری کنند. زمانی که با سرمایه‌گذاران خود قرارداد بستید نوبت به احداث کارخانه می‌رسد.

گام سوم: احداث کارخانه نخ

زمانی که سرمایه‌گذاران پای ‌کار آمدند بهتر است با در نظر گرفتن سرمایه‌ موجود محل مناسبی را برای راه‌اندازی کارخانه انتخاب کنید. تا جایی که ممکن است کارخانه باید نزدیک به جاده اصلی احداث شود تا در هنگام حمل‌ونقل مواد اولیه یا تولیدات نهایی، حمل و نقل کارگران و کارمندان و امداد رسانی مشکلی ایجاد نشود. این نکته ‌قابل‌ذکر است که حداقل مساحت موردنیاز برای احداث کارخانه تولید نخ باید ۱۰ هزار مترمربع باشد. همچنین فضای کارخانه باید دارای امکاناتی نظیر آب، برق، گاز، سرویس بهداشتی، فضای استراحت، اتاق نگهبانی و اتاق سرایداری باشد.

 

ماشین الات تولید نخ

گام چهارم: خرید ماشین‌آلات

با توجه به بازار هدفی که برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کردید و انتخاب کردید چه محصولی را می‌خواهیدتولید کنید، باید برای خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات اقدام کنید. اولین دستگاهی که باید تهیه کنید دستگاه‌های مربوط به پاک‌سازی الیاف  است. بعد از آن باید دستگاه‌های کاردینگ خریداری شود تا الیاف شسته شده به‌وسیله آن یکدست شوند. این دستگاه‌ها الیاف را به رشته‌های‎ ضخیم تبدیل می‌کند که به آن فتیله می‌گویند. سپس به دستگاه چندلا کنی احتیاج است تا فتیله‌های به‌دست‌آمده را به رشته‌های صاف و موازی تبدیل کند. کیفیت این دستگاه به‌طور مستقیم بر کیفیت نخ تاثیر می‌گذارد. برای بهبود کیفیت نخ بهتر است از دستگاه‌های شانه‌زنی هم بهره بگیرید. همچنین لازم است برای ایجاد کشش در نخ کارخانه مجهز به ماشین فلایر شده باشد. در آخر نیز باید دستگاه‌های مربوط به تاباندن نخ را خریداری کنید. گفته می‌شود ماشین روتور برای این کار مناسب است. برای خرید مواد اولیه و دستگاه‌های موردنیاز حداقل باید ۱۲ میلیارد سرمایه در اختیار داشته باشید. برای آشنایی با روش‌های تولید نخ به مقاله بررسی روش‌های تولید انواع نخ مراجعه فرمایید.

مواد اولیه تولید نخ

گام پنجم: و مواد اولیه کارخانه نخ

همانطور که گفته شد، مواد اولیه تولید نخ می‌تواند الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی باشد. اگر قصد دارید نخ‌ طبیعی تولید کنید، باید الیاف طبیعی مانند پشم، پنبه یا ابریشم تهیه کنید. در مقابل برای تولید نخ‌های مصنوعی و پلاستیکی باید مواد اولیه لازم برای این کار مثل پلی پروپیلن و پلی اتیلن را تهیه کنید. برای آشنایی بیشتر با انواع الیاف می‌توانید به مقالات موجود در سایت مراجعه فرمایید.

گام ششم: استخدام نیرو

برای راه اندازی خط تولید نخ، در ابتدا حداقل باید ۳۰ نفر کارگر معمولی و متخصص احتیاج دارید. همچنین برای بهبود عملکرد و بالا بردن بازده کارخانه باید از چند مهندس زبده در این کار و کسب مشورت و راهنمایی بگیرید. بعد از اتمام این مرحله به سراغ تهیه مواد اولیه و خرید دستگاه‌های لازم و ضروری بروید.

گام هفتم: شروع به کار کارخانه نخ

پس از آنکه ماشین الات و مواد اولیه مورد نیاز را تهیه کردید و همچنین نیروی انسانی را استخدام کردید، نوبت به شروع کار می‌رسد. همانطور که در گام اول شرح دادیم، باید برای محصولاتی که تولید می‌کنید مشتری از قبل پیدا کنید تا برای فروش محصولات خود دچار مشکل نشوید.

انجام هریک از مراحل گفته‌ شده حتما با افرادی که در این زمینه فعالیت دارند صحبت کنید تا تجربیاتشان را در اختیار شما بگذارند. به‌ این‌ ترتیب سرمایه‌گذاری موفق‌تری پیش ‌روی خود خواهید داشت و می‌توانید به‌زودی به جمع تولیدکنندگان برتر صنعت تولید نخ بپیوندید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست