دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

افزایش طول عمر انواع طناب

آشنایی با راهکارهای افزایش طول عمر انواع طناب

مقالات

بسیاری از افراد برای انجام امور روزانه و کاری خود از طناب‌ها در جنس‌های متفاوت استفاده می‌کنند. بهتر است برای استفاده از طناب به یکسری اصول توجه شود تا با نگهداری درست از آن، قادر به استفاده طولانی مدت باشید. طناب‌ها در انواع مختلفی چون طناب مصنوعی، طناب کوهنوردی، طناب کنفی و… در بازار موجود هستند که هر یک وابسته به شیوه استفاده، اصول خاصی برای مراقبت دارند. با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی راهکارهای افزایش طول عمر انواع طناب بپردازیم.

اهمیت نحوه نگهداری از طناب

طناب در جنس‌های مختلف، کاربرد متفاوتی دارد. گاه طناب‌ها برای امور روزانه و سبک استفاده می‌شوند که نگهداری از آن‌ها با نگرانی کمتری همراه است. اما در بعضی از امور طناب یک عضو اصلی محسوب می‌شود که فشار زیادی را تحمل می‌کند. بنابراین باید برای نگهداری از این نوع طناب و جلوگیری از خطرات احتمالی نسبت به حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. در صورتی که طناب شما دیگر قابلیت انجام فعالیت مورد نظر را به شما نمی‌دهد، آن را با نوع جدید تعویض کنید تا کارهایتان راحت‌تر و با سرعت بیشتر انجام شود. در مورد طناب‌های خاص و گران قیمت چون طناب کوهنوردی، طناب قایقرانی و… هم باید توجه کافی داشته باشید تا با نگهداری درست از آن‌ها از هزینه دوباره برای خرید آن جلوگیری کنید.

انواع طناب و طول عمر آن‌ها

به طور کلی طناب‌ها در دو نوع طبیعی و مصنوعی وارد بازار می‌شوند که هر یک ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. در تولید طناب طبیعی از مواد سازگار با محیط زیست استفاده می‌شود که مواد شیمیایی در ساختار آن وجود ندارد. از این نوع طناب می‌توان به مواردی چون طناب کنفی و طناب مانیلا اشاره کرد که هر دو از گیاهان طبیعی تهیه می‌شوند. در صورتی که طناب مصنوعی یا پلاستیکی با استفاده از موادی چون پلی پروپیلن، پلی استر و… ساخته می‌شود و مقاومت بیشتری از طناب طبیعی دارد. طناب طبیعی در مقابل کپک و اشعه خورشید دچار آسیب می‌شود و همچنین در برابر رطوبت استحکام خود را از دست می‌دهد بنابراین به مراقبت بیشتری نیاز دارد. در مقابل طناب‌ مصنوعی طول عمر بالاتری داشته و به هنگام خیس شدن، محکم‌تر می‌شوند. اما طناب مصنوعی در برابر گرما از مقاومت کافی برخوردار نیست و امکان ذوب آن وجود دارد. همچنین به عنوان یک محصول پلاستیکی نسبت به طناب طبیعی آسیب بیشتری برای محیط زیست دارد. به طور کلی نمی‌توان هیچ یک را بر دیگری برتری داد. معمولا در صنعت و برای کارهای سنگین از طناب‌های پلاستیکی استفاده می‌شود که با مقاومت بیشتر، طول عمر آن بالاتر است.

افزایش طول عمر انواع طناب

جهت افزایش طول عمر طناب خود باید به هنگام استفاده از آن به یکسری از نکات توجه داشته باشید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. نکات نگهداری از انواع طناب عبارتند از:

  • عدم کشیدن طناب بر روی زمین، زیرا باعث از بین رفتن تار و پود و تضعیف آن می‌شود.
  • از تماس طناب با خاک، گریس، زباله و سایر مواد شیمیایی جلوگیری کنید، زیرا به الیاف طناب آسیب می‌رسانند.
  • بعد از اتمام کار، طناب را جمع کنید و در جایی مشخص قرار دهید تا زیر پا قرار نگیرد. در غیر این صورت الیاف طناب خرد شده و آسیب می‌بیند.
  • طناب را در محلی به دور از گرما و نور خورشید نگهداری کنید تا گرما بیش از حد، طناب را ضعیف نکند.
  • در صورتی که طناب شما نیاز به شستشو دارد، آن را با آب سرد و صابون بشویید. اجازه دهید که طناب خودش خشک شود و از بخاری و نور آفتاب برای خشک شدن آن استفاده نکنید.
  • قبل از استفاده از طناب اطمینان حاصل کنید که طناب شما کاملا خشک و بدون رطوبت است.
  • بعد از هربار استفاده از طناب کیفیت آن را چک کنید تا از آسیب‌های احتمالی باخبر شوید. بهتر است برای بررسی طناب به مواردی چون بریدگی، میزان کش آمدگی، تغییر رنگ و سفتی طناب توجه کنید.
  • سعی کنید طناب خود را به دور یک قرقره جمع کنید تا از چین خوردن و ایجاد گره در آن جلوگیری شود.
  • در صورتی که قسمت انتهایی طناب شما دچار ضعف یا ساییدگی شد، می‌توانید آن قسمت از طناب را برش داده و از قسمت باقی مانده استفاده کنید.
  • به طور کلی توصیه می‌شود که طناب خود را به صورت دوره‌ای چک کنید و نسبت به تمیز کردن آن کوتاهی نکنید. در صورت مشاهده هرگونه ساییدگی، گره و.. در طناب، برای تصحیح آن اقدام کنید.

شیوه نگهداری از طناب کوهنوردی

طناب کوهنوردی یکی از طناب‌های کاربردی برای کوهنوردان است که نقش مهمی در جلوگیری از سقوط آن‌ها دارد. بنابراین کوتاهی در نگهداری از این طناب می‌تواند عواقب بدی چون مرگ را به همراه داشته باشد. طراحی طناب کوهنوردی به گونه‌ای است که از استانداردهای کافی برای کوهنوردی برخوردار است. اما در کنار آن شما باید به طور منظم سلامت آن را بررسی کنید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. پیشنهاد می‌شود میزان استفاده از طناب و فشارهای اعمال شده بر روی آن را بر روی کاغذ یادداشت کنید تا در صورت استفاده مکرر، زمان تعویض آن مشخص شود. برای آگاهی از زمان تعویض طناب خود به نکات زیر توجه کنید.

  • طول عمر طناب کوهنوردی در استفاده هفتگی= حداکثر 1سال
  • طول عمر طناب کوهنوردی در استفاده چند بار در ماه= حداکثر 3 سال
  • طول عمر طناب کوهنوردی در استفاده ماهانه= حداکثر 5 سال
  • طول عمر طناب کوهنوردی استفاده سالانه= حداکثر 7 سال

اعداد ذکر شده نسبی هستند و ممکن است وابسته به شیوه استفاده مصرف کننده این طول عمر کمتر یا بیشتر باشد.

جمع بندی

طول عمر طناب به عوامل مختلفی وابسته است که مهم‌ترین آن کیفیت مواد اولیه و شیوه نگهداری از آن است. بنابراین در قدم اول طنابی باکیفیت تهیه کنید. سپس با استفاده از نکات اشاره شده در این مقاله نسبت به نگهداری اصولی از آن اقدام کنید. گاهی توجه به نکات ریز می‌تواند طول عمر طناب شما را تا یکسال افزایش دهد و از صرف هزینه و خرید مجدد شما را بی نیاز کند. توصیه می شود حتما طناب خود را در جایی تاریک و خشک نگهداری کنید و آن را از خطرات جویده شدن توسط جانداران موذی در امان نگه دارید. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد. اگر قصد خرید طناب پلاستیکی با کیفیت و با طول عمر بالا را دارید با کارشناسان لاوان بافت با شماره‌ی ۰۰۹۸۲۱۸۸۰۴۰۷۶۵ در تماس باشید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست