دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

تولید طناب

صفرتا صد تولید طناب

 تولید طناب در گذشته به روش متفاوتی صورت می‌گرفت. بعنوان مثال قدیم برای بالا رفتن از درختان، از گیاهان یا شاخه‌های نرم و منعطف استفاده می‌کردند. بدین صورت که آن‌ها را به هم می‌پیچیدند و به وسیله‌ی آن ها از تنه درختان بالا می‌رفتند. پس از آن از موی حیوانات یا پشم دام‌های خود برای تولید طناب استفاده کردند. به همین دلیل به چیدن موی گوسفندان پرداختند و به وسیله ی فرایندی خاص، آن ها را در چند لایه به همدیگر می‌بافتند و طناب مورد نظر خود را تولید می‌کردند.

روش‌های تولید طناب

قدم اول تهیه‌ی مواد اولیه است. در ابتدا مواد اولیه مورد نیاز تهیه شده و به کارخانه منتقل می‌شوند. پس از آن این مواد به کمک دستگاه اکسترودر به رشته‌های طناب تبدیل شده و این الیاف در داخل دستگاه تولید طناب قرار می‌گیرند، تا پس از تنظیم دستگاه با توجه به خواسته‌ی مشتری، طناب پلاستیکی در سایزهای مختلف تولید شود. این محصول به ۲ روش قابل تولید است:

  1. طناب بافته شده
  2. طناب تابیده شده

طناب بافته شده

طناب بافته شده از دو قسمت روکش طناب و هسته طناب تشکیل می‌شود. این محصول با الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی قابل تولید است و از قابلیت تولید با چندین روکش برخوردار است. طناب به روش بافته شده در مقایسه با روش تابیده شده حتی اگر هر دو محصول با یک نوع مواد اولیه ساخته شده باشند بازهم روش بافته شده از مقاومت سایشی بالاتری برخوردار است. در نظر داشته باشید محصول تولید شده در این روش منعطف تر عمل می کند.

طناب تابیده شده

این محصول از دو الی چهار رشته تهیه می‌شود و با الیاف طبیعی و مصنوعی قابل تولید است. طناب تابیده شده در مقایسه با طناب بافته شده دارای مقاومت کششی بیشتر است؛ به همین دلیل ماندگارتر بوده طول عمر بیشتری از خود نشان می‌دهد.

طناب

سایز(قطر) طناب

سایز (قطر) طناب معمولا بین ۲ میلی‌متر الی ۳۲ میلی‌متر است. هرچقدر قطر محصول افزایش یابد، وزن هر متر ازآن نیز بیشتر می‌شود. لازم به ذکر است تعداد رشته‌های به کار رفته برای تولید این محصول به صورت تصاعدی بالا می رود. متراژ این محصول از ۱۰۰ متر تا ۵۰۰ متر به صورت یک تکه تهیه می‌شود، به همین دلیل افزایش و یا کاهش متراژ طناب پلاستیکی به سایز آن بستگی دارد. در نتیجه که هر چقدر سایز محصول کمتر باشد، متراژ بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

نکات مربوط به خط تولید طناب

برای راه ‌اندازی و آغاز خط تولید در تمامی صنایع از جمله تولید طناب، ابتدا باید براورد هزینه انجام دهید. سپس سرمایه‌ی لازم را تهیه کرده و به متخصصان و مهندسان آن حوزه مراجعه کنید تا مشاوره دریافنت کنید. تولید کنندگان بهتر است برای داشتن بیشترین بازدهی از نیروهای متخصص استفاده کنند.

موارد مورد توجه برای راه اندازی خط تولید طناب

    1. درباره مشخصات و چگونگی اتصالات ماشین ‌آلات و تجهیزات از اطلاعات کافی برخوردار باشید.
    2. برای به حداقل رساندن طول خط تولید، چیدمان مناسب انتخاب کنید.
    3. با توجه به نوع عملکرد ماشین‌ آلات و تجهیزات، آن‌ها را ترکیب کنید.
    4. میان تجهیزات و ماشین‌ آلات فضای کافی برقرار کنید.
    5. از معماری مناسب بهره بگیرید تا میان تجهیزات و ماشین آلات ارتباط برقرار کنید.
    6. زیر ساخت‌‌های تأسیسات ساختمان مورد نظر را بررسی کنید.

مراحل راه‌ اندازی خط تولید طناب

  • گام اول تهیه تجهیزات: تهیه تجهیزات مهم‌‌ترین قسمت راه‌ اندازی خط تولید است. بنابراین نقش تعیین ‌کننده ای در کسب نتیجه نهایی ایفا می کند. از تجهیزات اصلی برای تولیدات طناب پلاستیکی می توان به انکوباتور، اکسترودر و کلاف ‌کن اشاره کرد.
  • گام دوم ایجاد خط تولید: ایجاد خط تولید از دیگر اقدامات مهم برای راه‌ اندازی خط تولید به شمار می‌آید. اصل مهمی که در ایجاد خط تولید باید به آن توجه کنید، آموزش و تخصص در رابطه با چگونگی استقرار است. لازم به ذکر است چیدمان و چگونگی قرار گرفتن اکسترودر، نقاله‌‌ها و کلاف‌ کن در موثر عمل کردن خط تولید نقش موثری ایفا می‌کند. چیدمان تمامی این تجهیزات باید به گونه‌ای باشد که فضای زیادی را اشغال نکند تا تجهیزات و ماشین آلات کمترین فضای ممکن را به خود اختصاص دهند. طبیعی است هر چقدر فضای به کار رفته در خط تولید کمتر باشد، هزینه‌ های مربوط به خرید و یا اجاره محل خط تولید تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
  • گام سوم راه‌ اندازی خط تولید: در این مرحله، صاحب خط تولید باید طرح و ایده‌ ای ارائه دهد که جامع باشد و برای فراهم کردن مواد اولیه لازم از جمله پلی ‌پروپیلن و پلی‌ اتیلن که هر کدام کاربرد خاصی در تولید دارند، اقدام کند.

ابزار و تجهیزات لازم برای راه‌ اندازی خط تولید طناب

تجهیزات تولید الیاف: این تجهیزات از مخزن آب سرد، مخزن آب گرم، اکسترودر، سیستم کشش و وایندر متشکل است. الیاف پس از سپری کردن فرایند تولید، به دور قرقره پیچیده شده و در نهایت به دستگاه منتقل می‌ شوند. ماشین ‌آلات بافت انواع مختلفی دارد، زیرا طناب پلاستیکی در قطرهای گوناگونی ساخته می‌شود.

سخن پایانی

در حال حاضر طناب یکی از محصولات پرکاربرد است و مصرف کنندگان زیادی در زمنیه‌های متفاوتی دارد. در این مقاله درباره‌ی چگونگی تولید انواع طناب و همچنین راه اندازی خط تولید آن صحبت کردیم. امیدوارم مفید بوده باشد. لاوان بافت طناب‌های تولیدی خود را با نام‌های تجاری طناب سالیک و طناب موج بفروش می‌رساند. برای تهیه‌ی انواع طناب می‌توانید با شماره‌های   ۰۰۹۸۲۱۸۸۰۴۰۷۶۵  و  00982188219612 در تماس باشید.

دیدگاه کاربران

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • مهدی غلامی
    مرداد 10, 1401 01:37

    هزینه ی راه اندازی خط تولید برای تولید طناب با مواد درجه۲ چقدره؟

    پاسخ
    • لاوان بافت
      مرداد 10, 1401 23:49

      سلام وقت بخیر بطور کلی برای تهیه‌ی دستگاه‌ها اینکه طناب چه درجه‌ای می‌خواین تولید کنین فرقی نداره هزینه‌اش یکیه فقط برای تهیه‌ی مواد اولیه متفاوت است. بطور تقربی ۲ الی ۳ میلیارد تومن سرمایه لازم هست.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست