دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

ماشین دروگر

ماشین دروگر چیست؟

با صنعتی شدن کشاورزی و روی کار آمدن تکنولوژی‌های برتر روز، برداشت محصولات کشاورزی با استفاده از ادوات و تجهیزات پیشرفته انجام می‌شود. یکی از این تجهیزات، ماشین دروگر است که در برداشت محصولاتی مانند گندم، جو و … کاربرد دارد.‌ برای بسته بندی محصولات درو شده توسط این ماشین از نخ دروگر استفاده می‌شود. دروگرها در انواع و اقسام مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها، کارایی و ویژگی‌های خاص خود را دارند.‌ برای این که با این تجهیزات بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم این مطالب را تا انتها دنبال کنید.

منظور از ماشین دروگر چیست؟

ماشین‌های دروگر همانند ماشین بیلر از سبک‌های قدیمی تا پیشرفته امروزی، همواره جهت درو کردن‌ محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این صورت که توسط ضربه تیغه‌های دستگاه، ساقه‌ محصولات بریده می‌شود. گاهی اوقات کشاورزان از دروگرها جهت هرس کردن علف‌های هرز نیز استفاده می‌کنند. در واقع با اعمال نیروی ضربه‌ای که تیغه به ساقه وارد می‌کند، ساقه گیاه بریده می‌شود.

انواع ماشین‌های دروگر

همان‌طور که در بخش مقدمه اشاره شد، این ماشین‌ها در انواع و اقسام مختلفی تولید می‌شوند. به طور کلی ماشین‌های دروگر در سه مدل شانه‌ای، دوار و خودگردان ساخته می‌شوند.‌ در زیر به طور جداگانه به توضیح هر کدام از مدل‌های این ماشین‌های دروگر پرداخته شده است.

دروگر شانه‌ای

دروگرهای شانه‌ای جزء یکی از قدیمی‌ترین انواع دروگرها محسوب می‌شوند. این دروگرها از اجزای مختلفی تشکيل شده‌اند که شامل شانه برس، شاسی، محرک،‌ میله حامی عقب، جلو و همچنین وسائل ایمنی است. از مزایای این نوع دروگرها، قابلیت اتصال آن‌ها به تراکتور است که بر همین اساس نیز به دروگرهای وسط سوار، عقب سوار و نیمه سوار تقسيم‌بندی می‌شوند.

طریقه اتصال انواع ماشین دروگر شانه‌ای به تراکتور

 در دروگرهای عقب سوار، اتصال دروگر به تراکتور، به صورت سه نقطه‌ای صورت می‌گیرد. در این حالت کل وزن دروگر بر روی تراکتور است و با تغییر مسیر تراکتور، جهت حرکت دروگر نیز تغییر می‌کند. دروگرهای نیمه سوار نیز مانند عقب سوار با اتصال سه نقطه‌ای بر روی تراکتور قرار می‌گیرند و معمولا دارای یک یا دو چرخ هستند. در این نوع دروگر، قسمتی از وزن دروگر، روی چرخ‌های آن سوار است به طوری که دروگر بین چرخ‌های جلو و عقب قرار می‌گیرد. دروگر وسط سوار در تراکتورهای سه چرخ یا تراکتورهایی که فاصله چرخ‌های جلو و عقب آن‌ها زیاد است کاربرد دارد. در این حالت دروگر در فاصله بین‌چرخ‌های جلو و عقب قرار داده می‌شود.

دروگر دوار

دروگرهای دوار از یک‌ تیغه پلاستیکی یا فلزی تشکيل شده‌اند که در صفحه‌ای عمودی یا افقی در حال چرخش هستند. این نوع ماشین دروگر، بیشتر جهت هرس علف‌ها و بوته‌های کوتاه کاربرد دارند و معمولا در قسمت جلوی تراکتور نصب می‌شوند. این دروگرها از سرعت بسیار بالایی برخوردار هستند و برای برداشت محصولاتی مانند یونجه پیشنهاد نمی‌شوند. زیرا به خاطر تعداد دورهای بالایی که دارند باعث خرد شدن بیش از حد یونجه یا به عبارتی پودر شدن آن خواهند شد.

دروگر خودگردان

در دروگرهای خودگردان، با تکیه بر توان مستقل خود دروگر، عملیات درو انجام می‌شود. به این صورت که با هدایت نیروی موتور به سمت تیغه‌ها، باعث چرخش آن‌ها شده و ساقه برش داده می‌شود. دروگرهای خودگردان در انواع مختلف دو چرخ، سه یا چهار چرخ و همچنین صندلی‌دار موجود هستند.

از دروگرهای دوچرخ بیشتر در مزارع و باغ‌های با مساحت کم استفاده می‌شود. این دروگرها از دو بخش اساسی موتور و واحد برش تشکيل شده‌اند. دروگرهای سه یا چهار چرخ در مزارعی که امکان استفاده تراکتور در آن‌جا وجود ندارد استفاده می‌شود. سرعت این دروگرها 5 تا 8 کیلومتر در ساعت بوده که با توجه به‌ متفاوت بودن تعداد چرخ‌ها می‌تواند تغییر کند.

این دروگرها از اجزای مهمی مانند گیربکس، قدرت موتور و دنده تشکيل شده‌اند. دروگرهای صندلی‌دار نیز همان‌طور که از اسم آن مشخص است، مجهز به صندلی کاربر بوده که برای جلوگیری از خستگی فرد طراحی شده است. از این دروگر هنگامی که برای مدت زمان طولانی، عملیات درو ادامه داشته باشد، استفاده می‌شود.

تقسيم‌بندی دروگرها با توجه به نوع سوخت مصرفی

نوع دیگری از تقسيم‌بندی ماشین دروگر وجود دارد که بر اساس نوع سوخت مصرفی آن‌ها است. با توجه به این نوع تقسيم‌بندی، این ماشین‌ها به دو نوع بنزینی و دیزلی دسته‌بندی می‌شوند.

دروگر بنزینی

سوخت مصرفی در این دروگر، بنزین است که میزان مصرف آن بر حسب کارکرد دروگر مشخص می‌شود. توان این نوع دروگر بین 5 الی 15 اسب بخار است و از آن جهت درو کردن‌ برنج، گندم و جو استفاده می‌شود.

دروگر دیزلی

کاربرد عمده دروگر دیزلی، درو کردن‌ محصولات کشاورزی در مزارع با مساحت‌های هکتاری زیاد است. نوع سوخت مصرفی در این نوع دروگرها، گازوئیل بوده که در دو نوع هندلی و استارتی تولید می‌شوند.

جمع‌بندی

ماشین دروگر یکی از انواع تجهیزات لازم در برداشت محصولاتی مانند گندم و جو است. این ماشین‌ها در انواع و اقسام مختلفی قابل تولید هستند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. نوعی از تقسيم‌بندی این دروگرها شامل دروگرهای شانه‌ای، دوار و خودگردان است که این دروگرها نیز خود به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند.

ماشین‌های دروگر از لحاظ سوخت مصرفی، در دو نوع بنزینی و دیزلی طراحی و ساخته می‌شوند. به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، ماشین‌های دروگر نیز به روزرسانی شده و به شکل امروزی ساخته‌ شده‌اند.

دیدگاه کاربران

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست