دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

طناب طبیعی

معرفی انواع طناب طبیعی و کاربردهایشان

طناب‌ها یکی از ابزارهای پرکاربرد و اساسی در صنایع مختلف هستند. انواع طناب‌ها در کوهنوردی، قایق‌رانی، سنگ نوردی و …. کاربرد دارند. در ساخت طناب‌ها، از مواد مختلفی مانند پشم، کنف، کتان و … استفاده می‌شود. به طور کلی طناب‌ها به دو نوع طبیعی و غیر طبیعی تقسيم شده‌اند. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع طناب‌ طبیعی و کاربردهای آن‌ بپردازیم. اگر مایل به کسب اطلاعات در این مورد هستید، مطالب را تا پایان دنبال نمایید.

طناب طبیعی چیست؟

همان‌طور که در بالا گفته شد طناب‌های طبیعی از مواد طبیعی سازگار با محیط زیست تولید می‌شوند. به این صورت که از به هم تابیده شدن الیاف‌های طبیعی، طناب‌ها به وجود می‌آيند. بنابراین یقیناً می‌توان گفت در ساخت آن‌ها هیچ نوع ماده شیمیایی به کار نرفته است. طناب‌های طبیعی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. این طناب‌ها نسبت به طناب‌های مصنوعی سازگاری بهتری با محیط زیست دارند. به این معنا که طناب‌های بازیافت یا پوسیده نیز به مرور زمان جذب طبیعت خواهد شد و آسیبی به محیط وارد نمی‌کند.

ویژگی‌های طناب طبیعی

طناب طبیعی

انواع طناب‌ طبیعی با قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید نسبت به طناب‌های مصنوعی کمتر دچار پوسیدگی خواهند شد. در حالی که با قرار گرفتن مستقیم در مقابل شعله‌های آتش سوخته می‌شوند. این نوع طناب‌ها از استحکام نسبتاً متوسطی برخوردارند اما در مقابل کپک‌ها و اشعه یووی آسیب‌پذیر هستند. طناب‌های طبیعی به دلیل این که وزن سبکی دارند برای حمل و نقل راحت‌تر جابجا می‌شوند. این طناب‌ها همچنین خاصیت کشسانی متوسطی دارند. یکی از معایب بزرگ طناب‌های طبیعی این است که با قرار گرفتن در معرض رطوبت یا زیر نم باران دچار جمع‌شدگی خواهند شد و در چنین شرایطی بعد از خشک شدن، به دلیل این که کوتاه‌تر شده‌اند، کار با آن‌ها بسیار سخت می‌شود.

انواع طناب طبیعی

طناب‌های طبیعی از نظر چگونگی پیچش الیاف‌ها و نوع آن‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. در زیر به هر کدام از آن‌ها به طور جداگانه اشاره شده است.

طناب کنفی

این نوع طناب‌ها از الیاف گیاهان، به صورت رشته‌هایی در هم تنیده، ساخته شده‌اند. طناب‌های کنفی بسیار زبر و ضخیم هستند. از ویژگی‌های مهم این نوع طناب می‌توان به مقاومت فوق‌العاده آن‌ها در برابر شوری آب دریا اشاره کرد. به همین‌ دلیل است که از آن‌ها در قایق‌رانی استفاده می‌شود. این طناب‌ها همچنین در بستن الوار و انواع بالابر کاربرد دارند. از سایر کاربردهای طناب کنفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای اتصالات در لیفتینگ سبک
  • طناب‌های مورد استفاده در سیرک‌ها
  • تولید انواع تور و نرده
  • انواع وسایل تزیینی و اکسسوری‌های مورد استفاده در دکوراسیون منازل

طناب مانیلا

طناب مانیلا

طناب مانیلا نوع دیگری از طناب طبیعی است که در ساخت آن از الیاف گیاهی به نام abaca استفاده می‌شود. نام طناب، برگرفته از پایتخت کشور فیلیپین است. این نوع طناب‌ها دوام بسیار بالایی دارند و همچنین از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار هستند. استفاده از طناب مانیلا به دلیل مقاوم بودن در برابر شوری آب دریا در کارهای کشتیرانی و ماهیگیری کاربرد دارد. طناب‌ مانیلا در برخی از کاربری‌های سیم بکسل به عنوان مغزی استفاده می‌شود. از این طناب‌ها همچنین در ساخت صنایع دستی مانند کفش، کیف، مبل، آویز و فرش استفاده می‌شود. طناب مانیلا نسبت به طناب کنفی تنوع کمتری دارد.

جمع بندی

طناب‌های طبیعی یکی از محصولات پرکاربرد در زندگی روزمره همه‌ی ما هستند. این طناب‌ها در دو نوع کنفی و مانیلا از به هم تنیدن الیاف‌های طبیعی ساخته می‌شوند. انواع مختلف طناب‌های طبیعی دارای ویژگی‌ها و خواص بی نظیری هستند. از مهم‌ترین ویژگی‌های طناب طبیعی می‌توان به سازگاری آن با محیط زیست و عدم آلودگی، برخلاف طناب پلاستیکی، اشاره کرد. همان‌طور که گفته شد از این طناب‌ها در ماهیگیری، قایق‌رانی، کشتیرانی، کوهنوردی و … استفاده می‌شود.

دیدگاه کاربران

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست