دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

طناب مصنوعی

معرفی انواع طناب مصنوعی

طناب یکی از محصولات کاربردی است که افراد زیادی در طول زندگی از آن برای انجام امور مختلف استفاده می‌کنند. طناب‌ها همان الیاف در هم بافته شده هستند که در انواع مختلف مصنوعی و طبیعی وارد بازار می‌شوند. هر کدام از آن‌ها با توجه به مواد اولیه، ویژگی‌های متفاوتی دارند که ما در این مقاله قصد داریم به شما در آشنایی انواع طناب مصنوعی کمک کنیم.

آشنایی با انواع طناب

طناب‌ها الیاف‌های رشته‌ای نرم و باریک در هم تنیده هستند که ضخامت بالایی دارند. به طور کلی طناب با توجه به جنس در دو گروه مصنوعی و طبیعی قرار می‌گیرد که ویژگی‌های متفاوتی دارند. در تولید طناب‌های طبیعی از مواد سازگار با طبیعت استفاده می‌شود که هیچ ماده شیمیایی در ساختار خود ندارند. به دلیل عدم وجود مواد شیمیایی در این نوع طناب، احتمال پوسیدگی، کپک و همینطور آسیب پذیری در برابر اشعه یووی بالا است. طناب‌های مصنوعی به دلیل مقاومت و طول عمر بیشتر از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و کاربردهای زیادی یافته اند که در ادامه به بررسی بیشتر این نوع طناب می‌پردازیم.

طناب مصنوعی

برای تهیه طناب مصنوعی می‌توان از مواد اولیه چون نایلون، پلی استر، پلی پروپیلن و… استفاده نمود که دوام بسیار بالایی دارند. این نوع طناب برخلاف نمونه طبیعی مشکلی با شرایط مرطوب ندارد و در صورت خیس بودن محکم‌تر عمل می‌کند. طناب مصنوعی به دلیل جنس مواد اولیه
، دچار کپک و پوسیدگی نمی‌شود و در برابر اشعه یووی مقاوم است. یکی از معایب طناب‌های مصنوعی حساسیت آن به گرما است که در معرض حرارت بالا ذوب می‌شود. انواع طناب مصنوعی از استحکام بالایی برخوردار هستند، به همین دلیل می‌توان از آن‌ها برای بکسل کردن و بلند کردن اشیاء سنگین استفاده کرد.

مراحل تهیه طناب مصنوعی

برای تهیه طناب پلاستیکی در ابتدا مواد اولیه آن مشخص می‌شود. مواد اولیه طناب مصنوعی به دو صورت درجه یک و درجه دو وارد بازار می‌شود که نوع درجه یک آن، مستقیما از پتروشیمی تهیه می‌شود و نوع درجه دو آن، حاصل بازیافت پلاستیک است. بعد از انتخاب ماده اولیه و ورود به کارخانه، مواد به وسیله دستگاه اکسترودر به الیاف‌های رشته‌ای تبدیل می‌شوند و با ورود به دستگاه‌های مخصوص انواع طناب با ویژگی‌های متفاوت تولید می‌شود. به طور کلی طناب‌های تولیدی می‌توانند در سایزهای 2 تا 32 میلی‌متر و در متراژ 100‌ تا 500 متر تولید شوند که شما می‌توانید وابسته به نیاز خود انواع آن را تهیه کنید.

انواع طناب مصنوعی

طناب‌های مصنوعی با توجه به جنس، کاربرد، ضخامت و… در گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که ما در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

انواع طناب مصنوعی بر اساس جنس

طناب پلاستیکی: این طناب از موادی چون پلاستیک، پلی پروپیلن و… تهیه می‌شود که برای کاربردهای صنعتی، مسکونی و به طور کلی فعالیت‌های روزانه استفاده می‌شود. همچنین می‌توان به مواردی چون فعالیت‌های دریایی، باغبانی، اتصال بنر، کارهای هنری و دستی و… اشاره کرد.

طناب نایلونی

طناب نایلونی: یکی از طناب‌های پرمصرف در صنایع دریایی است که از طناب پلاستیکی تابیده شده تولید می‌شود. این نوع طناب به دلیل قیمت مناسب، طرفداران بسیاری یافته است.

طناب کنفی:  نوعی طناب مصنوعی است که الیاف آن به صورت تابیده شده و بافته شده هستند. این طناب به دلیل ظاهر زیبا علاوه بر کاربردهایی که در صنایع مختلف به خصوص ساختمانی دارد، برای تزئینات هم استفاده می‌شود.

طناب پلی اتیلن: طناب‌ پلی اتیلن به دلیل جنس پلی اتیلنی از ویژگی‌های مختلفی برخوردار است که می‌توان به مواردی چون ضد اشعه بودن، وزن کم، مقاومت بالا، تنوع رنگبندی، قابلیت شناوری و… اشاره کرد. به همین دلیل این طناب از انواع طناب مصنوعی پرکاربرد در صنایع مختلف است.

انواع طناب مصنوعی بر اساس کاربرد

طناب بسته بندی: این طناب با قیمت مناسب و رنگبندی متنوع وارد بازار می‌شود که در مصارف خانگی کاربرد زیادی دارد.

طناب مهار: از این طناب می‌توان برای برپایی چادر، حمل و نقل، صخره نوردی، کشتیرانی و… استفاده کرد. طناب مهار وزن سبکی دارد و قابلیت تحمل وزن تا 500 کیلوگرم را دارد. برای تهیه این نوع طناب از یک روکش پلی استر استفاده می‌شود تا در برابر حرارت مقاومت کافی داشته باشد.

طناب صیادی: طناب صیادی از مزایا مختلفی چون قیمت مناسب، عدم جذب آب، استحکام بالا، عایق الکتریکی و… برخوردار است، به همین دلیل از آن برای مصارف دریایی و کابل کشی مخابرات استفاده می‌شود.

طناب کوهنوردی: این طناب‌ها با مقاومت بالا توانایی تحمل وزن انسان را دارند و همانطور که از نامشان پیداست، گزینه مناسبی برای کوهنوردی هستند. طناب کوهنوردی با توجه به نیاز افراد در انواع مختلف، جنس، رنگ، ضخامت و … وارد بازار می‌شوند تا شما با توجه به شرایط خود قادر به تهیه انواع آن باشید.

طناب بکسل: یکی از طناب‌های پرکاربرد و ضروری طناب بکسل است. این طناب به دلیل وجود مواد بافته شده در طول آن از استحکام بالایی برخوردار است و وجود دو حلقه در ابتدا و انتها این طناب استفاده آن را بسیار آسان کرده است. از این نوع طناب می‌توان برای حمل اشیاء سنگین، بکسل ماشین، کنترل بار و… استفاده نمود.

کاربرد طناب مصنوعی

کاربرد طناب مصنوعی

طناب‌های مصنوعی به دلیل برخورداری از مزایایی چون مقاومت در برابر سایش، شکل پذیری، قدرت شناوری، مقاومت در برابر اشعه یووی، وزن سبک و ظرفیت عایقی بالا و…، در صنایع مختلف کاربرد دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • صنعت حمل و نقل دریایی
  • ماهیگیری
  • فعالیت دفاعی خدمات دریایی
  • فعالیت علمی فناوری دریایی
  • مناسب برای اهداف نجات و ایمنی در آب
  • غواصی
  • قایقرانی
  • کشتی سازی
  • صنعت کشاورزی و الکتریک
  • قابل استفاده به صورت بند برای اسب، سگ و…
  • اتصال بنر تبلیغاتی

و به طور کلی بسیاری از فعالیت‌های روزانه در صنایع مختلف می‌تواند با استفاده از طناب انجام شود.

جمع بندی

کاربرد زیاد طناب در زندگی روزمره باعث شده است که امروزه انواع مختلفی از طناب‌های مصنوعی وارد بازار شده و محبوبیت بالایی پیدا کنند. ما در این مقاله به بررسی انواع طناب مصنوعی بر اساس جنس و کاربرد پرداختیم. شما می‌توانید با توجه به فعالیت مورد نظر از انواع مختلف این طناب‌ها استفاده کنید. هر کدام از طناب‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که به آن اشاره شد در صنایع مختلفی کاربرد دارند که باید در هنگام خرید به آن توجه داشته باشید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست