دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

نگهداری از انواع طناب

نحوه نگهداری از انواع طناب

با یادگیری نحوه نگهداری از انواع طناب می‌توانید از این وسیله خود برای سال‌های متمادی استفاده کنید. هر یک از انواع طناب مانند طناب کوهنوردی، طناب کنفی، طناب مانیل، طناب دریایی و طناب پلاستیکی می‌بایست طبق اصول خاصی مراقبت شوند. به خصوص اگر به طور مداوم از طناب خود استفاده می‌کنید، باید راه‌های نگهداری و مراقبت از طناب را بدانید. به خصوص برای کوهنوردان که از طناب خود به وفور استفاده می‌کنند، حفظ شرایط نگهداری اصولی امری مهم و ضروری است. در این بررسی به طور کامل در مورد نحوه نگهداری از طناب صحبت می‌کنیم.

چرا نحوه نگهداری از طناب مهم است؟

نحوه مراقبت بستگی به نوع طناب شما دارد و اینکه برای چه چیزی از آن استفاده می‌کنید. برای انواع طناب برای مصارف روزمره مانند ساختن پناهگاه برزنتی، بستن تجهیزات در کامیون یا آویزان کردن لباس‌ها برای خشک شدن، نگرانی زیادی در مورد نگهداری طناب نخواهید داشت. اگر از طناب برای کاری مانند کشیدن یک وسیله یا اعمال فشار زیاد استفاده می‌کنید، باید جوانب نگهداری درست را بدانید.

هنگامی که احساس می‌کنید طناب دیگر برای فعالیت‌های روزمره قابل استفاده نیست، فقط باید یک مدل جدیدتر خریداری کنید. اما اگر می‌خواهید برای یک عمر از طناب خود استفاده کنید، باید به خوبی از آن مراقبت شود. به ویژه در مورد طناب‌های گران قیمت مانند طناب کوهنوردی، راپلینگ، قایقرانی و عملیات نجات، نگهداری مناسب از هزینه دوباره جلوگیری می‌کند.

چگونه از طناب مراقبت کنیم؟

طناب خود را از زمین دور نگه دارید. طناب خود را بالا نگه دارید تا خاک، گریس، مواد شیمیایی و زباله‌های مختلف نتوانند آن را لمس کنند. این مواد می‌توانند به الیاف طناب آسیب برسانند و آن را ضعیف کنند. برای بالا رفتن از طناب، زمانی که از آن در فضای باز استفاده می‌کنید، بهتر است طناب را روی یک برزنت قرار دهید تا از زمین دور بماند. دور نگه داشتن طناب از زمین در زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید نیز مانع از پا گذاشتن افراد بر روی آن می‌شود که این می‌تواند باعث عدم آسیب و خرد شدن الیاف شود.

نور خورشید و گرما

طناب را دور از نور خورشید و گرمای بیش از حد نگهداری کنید. در حالی که بیشتر طناب‌های مدرن و پیشرفته برای جلوگیری از آسیب اشعه ماوراء بنفش طراحی می‌شوند، بهتر است شما طناب خود را در زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید دور از اشعه‌های خورشید نگهداری کنید. گرمای بیش از حد می‌تواند طناب را ضعیف کند، بنابراین آن را در جای خیلی داغی نگهداری نکنید.

تمیز کردن طناب

در صورت نیاز طناب خود را تمیز کنید. اگر طناب شما کثیف شد، آن را با آب سرد و با صابون ملایم بشویید. سپس طناب را در گوشه ای بگذارید تا خشک شود. طناب را برای خشک شدن در آفتاب قرار ندهید یا از بخاری برای سرعت بخشیدن به فرآیند خشک شدن استفاده نکنید. قبل از استفاده یا ذخیره طناب، مطمئن شوید که کاملاً خشک شده است. طناب‌های ساخته شده از مواد طبیعی معمولاً در برابر نور UV و گرما مقاوم هستند. اما، برای نگه داشتن آنها در شرایط اولیه، باید آنها را در مکانی تاریک، خنک و خشک (با سطح رطوبت زیر 65 درصد) نگهداری کنید.

بررسی کیفیت طناب

هر از گاهی طناب را برای اثرات آسیب دیدگی بازرسی کنید. پس از استفاده از طناب، یک بازرسی سریع برای آسیب دیدگی انجام دهید. بهتر است به دنبال نقص‌های زیر باشید:

    • آیا روی طناب بریدگی می‌بینید؟
    • آیا طناب کش آمده است؟
    • آیا طناب سفت شده است؟
    • آیا می‌توانید هسته اصلی طناب را ببینید؟
    • آیا طناب در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب یا مواد شیمیایی تغییر رنگ داده است؟

اگر پاسخ به هر یک از این سؤالات مثبت است، احتمالاً باید طناب را دور بیندازید. اگر ساییدگی در انتهای طناب باشد، آن قسمت را برش دهید و از بقیه طناب استفاده کنید.  برای استفاده حداکثری از طناب خود باید به یاد داشته باشید که آن را به درستی ذخیره کنید. تا حد امکان باید از چین خوردگی اجتناب شود. اگر برای مدت طولانی طناب را ذخیره می‌کنید، الیاف طبیعی ممکن است در اثر گره، چین خورده و در هم تنیده شود و کار با طناب در آینده دشوارتر میشود. بهترین روش این است که طناب را دور یک قرقره بزرگ جمع کنید.

نحوه نگهداری از طناب کوهنوردی چگونه است؟

به عنوان یک کوهنورد، طناب معمولاً اولین چیزی است که از شما در حال سقوط به سمت مرگ جلوگیری می‌کند. در نتیجه، شما می‌خواهید که طناب‌تان همیشه سالم و بی‌عیب و نقص باشد. پس به طور منظم از طناب خود نگهداری کنید. سازندگان طناب کوهنوردی برنامه‌هایی را تهیه کرده‌اند که به شما کمک می‌کنند تا در زمان مشخص شده، طناب خود را دور بیندازید. این برنامه عبارتند از:

  • اعمال بارهای شدید یا آسیب دیدگی: بلافاصله عوض شود
  • استفاده مکرر (هفتگی): 1 سال یا زودتر
  • استفاده منظم (چند بار در ماه): 1 تا 3 سال
  • استفاده گاه به گاه (یک بار در ماه): 4 تا 5 سال
  • استفاده نادر (1-2 بار در سال): 7 سال

برای درک اینکه چند وقت یکبار از طناب کوهنوردی استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود که روی طناب و در یک طرف آن برچسب بزنید (مثلاً طناب A) و سپس تاریخ استفاده از آن را در دفترچه ثبت کنید. از طناب آسیب دیده می‌توانید برای کارهای روزمره در سفرهای کمپینگ مانند چادر زدن یا بند رخت استفاده کنید.

کلام آخر

عمر مفید طناب رابطه مستقیمی با نحوه نگهداری از آن دارد. هرچه نسبت به مراقبت از طناب خود کوشا باشید، عمر آن بیشتر می‌شود. پس سعی کنید از راه‌های مختلف برای نگهداری اصولی از طناب خود بهره ببرید. بیشتر طناب‌ها نیاز به این دارند که بعد از استفاده تمیز شده و در جایی تاریک و خشک نگهداری شوند. همچنین کیفیت طناب در طول عمر آن موثر است. پس در گام اول بهتر است در زمان خرید طناب به سراغ محصولات باکیفیت و برندهای معتبر باشید.

دیدگاه کاربران

3 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • اگه طناب جلوی افتاب نباشه ولی جایی که نگهش میداریم گرم باشه اسیب میبینه؟

    پاسخ
  • واقعا نگهداری اثری روی طول عمر طناب داره> بنظرمن فقط جنسش مهمه

    پاسخ
    • لاوان بافت
      آبان 4, 1401 20:42

      سلام وقت بخیر. بله نگهداری تاثیر بسیار زیادی داره. درسته که جنس و کیفیت طناب مهم هست ولی نگهداری هم در اینکه طناب دیر پوسیده بشه موثره.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست