دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

نخ پلاستیی بسته بندی

نخ‌های پلاستیکی در صنعت بسته‌بندی چه کاربردی دارند؟

مقالات, نخ

اگر دقت کرده باشید، انواع نخ‌های‌ طبیعی و مصنوعی در بازار وجود دارند.‌ نخ‌های پلاستیکی یا همان مصنوعی رشته‌های باریک و بلندی هستند که از مواد پلیمری ساخته می‌شوند. این نخ‌ها در بسته‌بندی صنایع مختلف کشاورزی،‌ صنعتی، غذایی و خانگی به کار می‌روند. از این‌رو به این نخ‌ها، نخ بسته‌بندی نیز گفته می‌شود. نخ‌های پلاستیکی دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که هر کدام به منظور کاربرد خاصی تولید شده‌اند. از مهم‌ترین انواع نخ‌های پلاستیکی می‌توان به نخ بیلر، نخ دروگر، نخ شیرینی، نخ کشاورزی، نخ گلخانه و … اشاره کرد. اگر می‌خواهید با نخ‌های پلاستیکی، ویژگی‌ها و کاربرد آن‌ها بیشتر آشنا شوید توصیه می‌شود مطالب ما را تا پایان دنبال نمائید.

منظور از نخ‌های پلاستیکی چیست؟

نخ‌های پلاستیکی، رشته‌های بلند و باریکی هستند که از الیاف‌های مصنوعی ساخته می‌شوند. الیاف به کار رفته در ساختار طناب‌های پلاستیکی از پلیمرهای شیمیایی است که دارای خواص بی‌نظیری هستند. این مواد را می‌توان از محصولات قابل بازیافت پلاستیکی و نیز از پلیمرهای پلی‌اتیلن،‌ پلی‌پروپیلن، پلی‌استر و … تهیه کرد. در سال‌های اخیر به کمک‌ توسعه فناوری و بهبود فرآیند تولید، درصد نخ‌های پلاستیکی وارداتی کمتر شده است و بخش بزرگی از نخ‌های پلاستیکی مصرفی، در داخل کشور خودمان تولید می‌شود. این نخ‌ها در طرح‌ها و رنگ‌‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. هر کدام از انواع نخ‌های پلاستیکی در صنایع گوناگون بسته‌بندی قابل استفاده هستند.

انواع نخ پلاستیکی و کاربردهای آن

نخ‌های پلاستیکی با توجه به آن‌که دارای کاربردهای گوناگونی هستند، در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. در زیر به مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع نخ بسته‌بندی اشاره شده است.

نخ کشاورزی

یکی از مهم‌ترین انواع نخ‌ پلاستیکی، نخ‌های کشاورزی هستند. از این نخ‌ها در خیلی از کارهای کشاورزی استفاده می‌شود. به عنوان‌مثال، برای بستن درب گونی‌های ويژه‌ حمل محصولاتی مانند سیب‌زمینی، پیاز و … از این نوع نخ استفاده می‌شود. این نخ‌ها همچنین برای بسته‌بندی سایر محصولات کشاورزی قابل استفاده هستند.‌ نخ بیلر و نخ دروگر نمونه‌ای از این نوع نخ‌ها هستند. نخ‌های کشاورزی در مزارع، باغات انگور، گلخانه‌ها و… مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرند. به طور کلی نخ‌های کشاورزی را می‌توان بر حسب کاربردها و ویژگی‌هایی که دارند به انواع زیر تقسیم بندی کرد.

نخ دروگر

یکی از انواع نخ‌ کشاورزی، نخ‌های دروگر است. از این نخ‌ها به منظور بسته‌بندی برمه‌های علوفه، یونجه، گندم و جو استفاده می‌شود. نخ‌های دروگر از مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار برخوردار هستند. نخ‌های دروگر همچنین مقاومت خوبی در برابر رطوبت، سرما و گرمای شدید دارند.‌ این نخ‌ها به شکل حلقه‌های استوانه‌ای و در رنگ‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شوند. عملیات بسته‌بندی با نخ‌های دروگر توسط ماشین‌ها و ابزارهای ويژه‌ دروگر گندم و جو صورت می‌گیرد. از رایج‌ترین نخ‌های دروگر می‌توان به نخ عدل بندی اشاره کرد. این نوع نخ از پلیمر پلی‌پروپیلن ساخته می‌شود که کشاورزان زیادی از آن استفاده می‌کنند.

نخ بیلر

یکی دیگر از انواع نخ بسته‌بندی در صنعت کشاورزی، نخ‌های بیلر است که از این نوع نخ نیز برای بسته‌بندی محصولات کشاورزی استفاده می‌شود. این نخ بر خلاف نخ دروگر بیشتر برای کارهای مربوط به باغبانی کاربرد دارد. این نخ‌ها به دلیل این که در مجاورت مستقیم نور خورشید قرار می‌گیرند دارای خواص آنتی یووی هستند. در باغات انگور از نخ‌های بیلر به منظور بستن ساقه‌ها و کشیدن شاخه‌های درخت مو بر روی تلار یا دیوار استفاده می‌شود. در باغ‌های میوه‌ای که محصولات، وزن بالایی دارند مانند درخت سیب، گلابی، هلو و … شاخه‌های درختان توسط نخ بیلر نگه داشته می‌شود. کشاورزان همچنین در مزارع سبزیجات برای بسته‌بندی سبزی چیده شده از این نخ‌ها استفاده می‌کنند. این نوع نخ با توجه به آن‌که مستلزم کشش بسیار است، مقاومت کششی و ضخامت بالایی دارد. این نخ‌ها به دلیل کاربردی که در بسته‌بندی یونجه دارند با عنوان نخ پرس نیز شناخته شده‌اند.

نخ گلخانه

نخ‌های گلخانه همان‌طور که از اسم آن‌‌ها مشخص است برای امور مربوط به گلخانه‌ به کار می‌روند. از این نوع نخ نیز مانند نخ بیلر برای بستن بوته‌ها و شاخه‌های گیاهان گلخانه‌‌ای مانند گوجه، خیار، بادمجان، فلفل و … استفاده می‌شود. در واقع هدف اصلی از به کارگیری این نخ‌ها، جلوگیری از افتادگی و شکستن شاخه‌های گیاهان است. چرا که این نخ‌ها از ضخامت و مقاومت کششی خوبی برخوردار هستند.

نخ شیرینی

همه‌ی شما حتما نخ‌های شیرینی را از نزدیک دیده‌اید و کاملا با آن آشنا هستید.‌ نخ‌های شیرینی بسیار پرکاربرد هستند و یکی دیگر از انواع نخ بسته‌بندی محسوب می‌شوند. از این نخ‌ها برای بستن درب جعبه‌های شیرینی،‌ کیک، کلوچه و … استفاده می‌شود. تولیدکنندگان، نخ‌ شیرینی را به صورت کلاف‌های صد متری و در رنگ‌های مختلفی به بازار عرضه می‌کنند. این نخ‌ها همچنین بسیار انعطاف پذیر و نرم هستند به طوری که خیلی راحت می‌توان آن‌ها را گره زد. از این نخ‌ها همچنین برای بستن جعبه‌های کفش، کارتن‌های لوازم خانگی و … استفاده می‌شود.

مزایا و معایب استفاده از نخ‌های پلاستیکی

استفاده از انواع نخ‌ بسته‌بندی پلاستیکی، دارای مزایای بسیاری است. این نخ‌ها نسبت به سایر انواع نخ‌های موجود در بازار در عین برخورداری از کیفیت خوب، قیمت مناسبی هم دارند. نخ‌های پلاستیکی همچنین به دلیل فراوانی عرضه در بازار به راحتی در دسترس مشتریان قرار می‌گیرند. به طور کلی استفاده از نخ‌های پلاستیکی باعث ایجاد سهولت و سرعت بیشتری در صنایع بسته‌بندی خواهد شد.

نخ‌های پلاستیکی با تمام مزایایی که دارد، از معایبی نیز برخوردار است. از مهم‌ترین معایب نخ‌ پلاستیکی می‌توان به زیست تخریب پذیری آن اشاره کرد. این مسئله بسیار مورد توجه طرفدارن محیط زیست قرار گرفته است و مستلزم تلاش و پشتکار بیشتری در جهت کمتر کردن میزان زیست تخریب پذیری نخ‌های پلاستیکی است.

جمع‌بندی

نخ‌های پلاستیکی در صنایع مختلف بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند از این رو به آن‌ها نخ بسته‌بندی گفته می‌شود. این نخ‌ها بر حسب نوع کاربردشان دارای انواع مختلفی هستند. هر کدام از انواع نخ‌های پلاستیکی، ویژگی‌ها و خواص بی‌نظیری دارند. از رایج‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نخ کشاورزی مانند نخ بیلر، نخ دروگر و نخ گلخانه اشاره کرد.‌ از نخ‌های ویژه بسته‌بندی در صنایع دیگری مانند بسته‌بندی لوازم خانگی، صنعتی و قنادی استفاده می‌شود که به عنوان‌ نخ شیرینی شناخته شده‌اند. استفاده از نخ‌های بسته‌بندی موجب سهولت در حمل و نقل و نگهداری محصولات مختلف خواهد شد. اگر قصد خرید انواع نخ بسته بندی سالیک  با کیفیت و با طول عمر بالا را دارید با کارشناسان لاوان بافت با شماره‌ی ۰۰۹۸۲۱۸۸۰۴۰۷۶۵ در تماس باشید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست