دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

راهنمای جامع خرید طناب

تمام آنچه باید برای خرید طناب بدانید!

همانطور که می‌دانید، به رشته‌ای از الیاف که به صورت پیچیده و بلند در یکدیگر تابیده شوند، طناب گفته می‌شود. آن‌ها جنس‌های مختلفی دارند و هرکدام نیز کابرد مختلفی دارند. از جمله می‌توان به طناب‌هایی با جنس‌های: پشمی، نایلونی، کنفی، فولادی، کتانی، پلی پروپیلن و سایر جنس‌های مختلف اشاره کرد.

نکات مهم برای خرید طناب

برای خرید طناب باید نکاتی را مد نظر قرار بدهیم که در اینجا به برررسی آن‌ها می‌پردازیم:

هدف از خرید : اولین نکته‌ای که باید برای خرید انواع طناب مد نظر داشته باشیم این است که برای چه هدف و کاربردی میخواهیم طناب تهیه کنیم.

جنس : پس از آن که تصمیم گرفتیم طناب را برای چه کاربردی می‌خواهیم نوبت به انتخاب جنس طناب می‌رسد. همانطور که می‌دانید طناب به دو دسته‌ی اصلی طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می‌شود. هرکدام از این دو دسته نیز انواع مختلفی دارد پس باید بر اساس کیفیت و ماندگاری یکی از آن‌ها را انتخاب کنیم.

طول : بعد از انتخاب جنس طناب باید بررسی کنیم تا ببینیم چه مقدار طناب مورد نیاز ما است. اگر طناب را برای کارهای روزمره می‌خواهیم قطعا به متراژ کمتری نیاز خواهیم داشت.

وزن : در برخی موارد خصوصا در انتخاب طناب‌های دریایی وزن طناب اهمیت پیدا می‌کند. اگر طناب را برای لنگر اندازی و یا یدک کشی بخواهیم باید طناب وزن بالایی داشته باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که اصولا برای خرید طناب بصورت عمده، قیمت آن بر اساس وزن محاسبه می‌شود.

ضخامت و تراکم: نکته‌ی دیگری که باید هنگام خرید طناب در نظر داشت ضخامت و تراکم طناب است که باید بر اساس کاربرد طناب در نظر گرفت.

قیمت: همانطور که می‌دانید خرید عمده طناب همیشه به طرفه‌تر خواهد بود. در بعضی ازشهرها به دلیل وجود کارخانه‌های تولید کننده، می‌توان هر نوع طناب مدنظر را به صورت عمده در مراکز مخصوص خرید و فروش طناب انجام داد. به عنوان مثال در تهران که دارای کارخانجات کوچک و بزرگی است، فروش طناب به صورت عمده صورت گرفته که باعث رونق چرخه اقتصادی نیز می‌شود. همچنین این مراکز خرید و فروش عمده طناب در شهرهایی مثل اصفهان، شیراز و شهرکرد و غیره نیز وجود دارند.

کاربرد طناب کنفی و پلاستیکی

طناب کنفی برای کارهای هنری، بازی و سرگرمی، طراحی داخلی ساختمان، مجتمع های اداری و همچنین صنایع دستی کاربرد دارد. همچنین در صنایع کشتی رانی و دریایی نیز از طناب‌های کنفی استفاده می‌شود.

 طناب‌های پلاستیکی کاربردهای فراوانی در زندگی روزمره دارند. به عنوان مثال فروش این طناب‌ها برای شرکت‌های پخش کننده لوازم پلاستیکی به عنوان طناب رخت آویز کاربرد دارد. انواع مختلفی از طناب پلاستیکی با سایزها و رنگ‌های مختلف روزانه بسته بندی می‌شوند و به دست مصرف کننده می‌رسند گاهی در مناطق خشک و گرمسیری از این طناب‌های پلاستیکی برای تولید کارهای تزیینی و یا نی بافی استفاده می‌شود. علاوه بر این، برای طناب چاه یا بوکسل و یا حتی باربند نیز از این طناب‌های مصنوعی استفاده می‌شود.

خرید طناب‌های از جنس پلاستیکی

طناب‌های پلاستیکی به روش تابیده شده تولید می‌شوند. به این طناب‌ها طناب نایلونی هم می‌گویند. این طناب‌ها به خاطر داشتن قیمت مناسب در بین خریداران دارای  جایگاه خوبی هستند. برای خرید این نوع طناب باید مواردی را مد نظر داشته باشید که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

مواد اولیه طناب‌های نایلونی

طناب‌های نایلونی یا پلاستیکی در دسته الیاف‌های مصنوعی هستند که متریال اولیه آن‌ها شامل پلی اتیلن و پلی پروپیلن است. متریال اولیه ساخت این طناب‌ها دارای دو نوع درجه یک، درجه دو و درجه یک و نیم است. تفاوت این متریال‌ها در این است که متریال درجه یک را از پتروشیمی تهیه کرده و درجه دوم از بازیافت مواد پلاستیکی و نایلون‌ها بدست می‌آید.

سایز و متراژ

اندازه قطر این محصول از ۲ میلی‌متر تا ۳۲ میلی‌متر متغییر است. هرچه سایز طناب بیشتر باشد به طبع وزن طناب نیز بالاتر خواهد بود. همچنین تعداد رشته‌هایی که برای تولید طناب به کار برده شدند نیز به صورت تصاعدی افزایش خواهد داشت. متراژ طناب‌های پلاستیکی به صورت یک تکه از ۱۰۰ متر شروع شده و تا ۵۰۰ متر خواهد بود. دلیل این تفاوت متراژ در سایز طناب است. به این صورت که هرچه سایز طناب بیشتر باشد متراژ آن کمتر خواهد بود و بر عکس.

بسته بندی

بسته بندی این طناب‌ها به صورت کیسه‌ای در کیسه‌های ۳۵ کیلویی و تا ۴۰ کیلویی است. در هر کیسه بین ۲ تا ۶ کروپ طناب وجود دارد که تعداد این کروپ‌ها کاملا به سایز طناب بستگی دارد؛ یعنی هرچه تعداد کروپ‌ها کمتر باشد وزن طناب بیشتر است و برعکس این حالت نیز امکان پذیر است.

ویژگی‌ها

این طناب‌ها نسبت به سایر محصولات دارای قیمت بسیار مناسبی هستند. به عنوان مثال طناب صیادی که برای مصارف دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید در مقابل املاح دریایی و جذب رطوبت دارای مقاومت باشند و همچنین در برابر وزن پایین دیرتر فرسوده شوند.، این طناب‌ها در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارند. طناب‌هایی که از متریال درجه ۱ ساخته شده اند دارای رنگ های سفید، زرد، نارنجی و طناب‌هایی که از متریال درجه دوم ساخته شده اند دارای رنگ های سبز، آبی و قرمز است.

خرید طناب کنفی

متریال این مواد در دسته الیاف طبیعی از جنس جوت (کنف) است. برای تشخیص کیفیت الیاف کنف به رنگ آن باید توجه داشت. هرچه که رنگ الیاف روشن‌تر باشد یعنی از کیفیت بیشتری برخوردار است. این الیاف از ساقه گیاه کنف تهیه می‌شوند که پس از برداشت به کارخانه ریسندگی رفته و سپس از آن‌ها برای تولید طناب استفاده می‌شوند.

سایز و متراژ طناب کنفی

قطر این مدل طناب از ۳ میلی متر تا ۸۰ میلی متر است. وزن طناب با تعداد رشته‌هایی که در تولید آن دخالت داشته رابطه مستقیمی دارد و طبیعی است هرچه تراکم بیشتر باشد وزن طناب در واحد متر به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.

متراژ این محصول به صورت یک تکه از ۷۰ متر تا ۵۰۰ متر است. دلیل اصلی در کاهش یا افزایش متراژ این طناب‌ها سایز طناب است؛ یعنی اینکه هرچه متراژ یک تکه طناب بیشتر باشد سایز طناب کمتر است و برعکس.

بسته بندی

طناب‌های کنفی را عمدتا در بسته‌های ۴۰ یا ۶۰ کیلویی بسته بندی می‌کنند. تعداد این کروپ‌های درون بسته‌ها با سایز طناب رابطه مستقیم دارد یعنی هرچه تعداد کروپ‌های درون این بسته‌ها بیشتر باشد سایز محصول کاهش می‌یابد. بسته بندی طناب‌های کنفی به دو روش کروپ (توپ) و یا به صورت کلافی انجام می‌شود.

ویژگی‌ها

این نوع طناب به صورت زیست تخریب پذیر یا بیومس هستند. این طناب‌ها از حداقل میزان رطوبت برخودار هستند، طناب‌های کنفی به دو روش Z-S و S-Z تولید شده‌اند. طناب‌های کنفی که تولید می‌شوند دارای درصد خلوص  100 درصدی از کنف است. رنگ اصلی طناب‌های کنفی قهوه‌ای روشن است. که البته می‌توان با اضافه کردن یک سری رنگ خاص تغییرات رنگی در این کناف‌ها ایجاد کرد.

جمع بندی

برای خرید انواع طناب نیاز به اطلاعات جامعی است که ما در این مقاله سعی کردیم تمامی مطالب مورد نیاز را پوشش دهیم. برای خرید این محصولان باید اطلاعاتی درباره‌ی با انواع، جنس و کاربرد انواع طناب‌های مختلف داشته باشم. بنابراین برای خرید طناب مناسب و با کیفیت باید شناخت کافی از انواع طناب‌ها پیدا کنید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست