دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

طناب نایلونی

آشنایی با طناب نایلونی

مقالات

شاید تا به حال نام طناب نایلونی به گوشتان خورده باشد. طناب‌ها در دو دسته‌ی اصلی طناب طبیعی و طناب مصنوعی تقسیم بندی می‌شوند. طناب طبیعی، طناب‌هایی هستند که با مواد طبیعی سازگار با محیط زیست ساخته می‌شوند و طناب‌های مصنوعی تولید شده از مواد اولیه پلیمری هستند. طناب‌های نایلونی نوعی از طناب‌های مصنوعی هستند که با مواد اولیه پلیمری گرید پلی آمید تولید می‌شوند. این طناب‌ها از محبوب ترین نوع در بین طناب‌های مصنوعی هستند. در این مقاله قصد داریم با طناب‌های نایلونی آشنا شویم با ما همراه باشید.

طناب نایلونی

طناب نایلونی به دلیل آنکه از مواد اولیه پلی آمیدی تولید می‌شود با نام طناب پلی آمیدی نیز شناخته می‌شود. این طناب‌ها بسیار مقاومت خوبی در برابر سایش در برابر حرارت دارند. این طناب‌ها از سه رشته پلی آمیدی به رنگ‌های نارنجی و مشکی تولید می‌شوند. طناب نایلونی به دلیل خاصیت ارتجاعی و توانایی جذب بارهای شوک فوق العاده معروف است. این طناب پوسیده نمی‌شود و در برابر روغن، بنزین و اکثر مواد شیمیایی مقاوم است.

طناب پلاستیکی چیست؟

طناب‌های تولید شده از مواد اولیه‌ای مثل پلی اتیلن و پلی پروپیلن را با نام طناب پلاستیکی می‌شناسند. کاربرد این طناب‌ها در نگهداری اشیاء، حمل و نقل و بسته‌بندی است. بر خلاف طناب نایلونی، این طناب‌ها اگر در معرض آب قرار بگیرند ضعیف نشده و محکم‌تر نیز می‌شوند. این طناب‌ها در سه درجه تولید می‌شوند. طناب درجه یک از مواد اولیه نو و مرغوب تولید می‌شود. طناب درجه دو از مواد اولیه‌ی بازیافتی که با نام گرانول بازیافتی شناخته می‌شوند تولید می‌شود. طناب درجه یک و نیم از ترکیب مواد اولیه درجه یک و درجه دو تولید می‌شود. طناب درجه یک و نیم و دو شفافیت کمتری دارد و رنگ طناب براقیت نوع درجه یک را ندارد اما از نظر کیفیت و قیمت بسیار مناسب است.

تفاوت طناب نایلونی و طناب پلاستیکی

شاید گمان شود طناب نایلونی همان طناب پلاستیکی است. درست است اما طناب نایلونی مانند طناب‌هایی که از جنس پلی اتیلن و پلی پروپیلن تولید می‌شوند نوعی طناب پلاستیکی است. طناب نایلونی از گرانول نایلون و پلی آمید تولید می‌شود. طناب‌های نایلونی مقاومت بیشتری نسبت به طناب‌های پلی اتیلن و طناب‌های پلی پروپیلن دارند و در بین مصرف کنندگان محبوب تر هستند.

ویژگی‌های طناب نایلونی

  • این طناب‌ها دارای مقاومت سایشی بسیار خوبی هستند.
  • دارای خاصیت آنتی یووی بوده و مقاومت خوبی در برابر اشعه مضر خورشید دارند.
  • طناب نایلونی قدرت و ضربه گیری بالایی دارد.
  • این طناب‌ها هنگامی که کشیده می‌شود “حافظه” برای بازگشت به طول اولیه خود دارد.
  • تحمل سنگین‌ترین بارها و بیشترین وزن را دارد.

کاربرد طناب نایلونی

این نوع طناب با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد در صنایع مختلفی کاربرد دارد. به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی برای حفاظت از سقوط یا ادوات نجات کاربرد دارد. رایج‌ترین موارد استفاده خطوط بکسل، خطوط لنگر، قرقره‌ها، وینچ‌ها اتصالات، سیستم‌های حفاظت در برابر سقوط، تورهای ماهیگیری و … است.

مزایای طناب نایلونی

  • قوی و با استحکام هستند.
  • صاف بوده و خمیدگی ندارد.
  • در برابر سایش مقاوم هستند.
  • در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم هستند.
  • در برابر حرارت مقاومت خوبی دارند.
  • در برابر کپک هم بر خلاف طناب‌های طبیعی مقاومت بالایی دارند.

معایب طناب نایلونی

این طناب‌ها آب را جذب می‌کند و در آب ضعیف می‌شود. علیرغم این واقعیت که آب می‌تواند استحکام نایلون را تضعیف کند، این اثر به قدری ناچیز است که همچنان از نایلون معمولا برای خطوط پهلوگیری و خطوط لنگر استفاده می‌شود.

جمع بندی

طناب‌ها در تمامی صنایع کاربرد دارند و عصای دست صنعتگران هستند. طناب‌های طبیعی نسبت به طناب‌های مصنوعی مقاومت کمتری دارند و امروزه طناب‌های مصنوعی محبوبیت بیشتری در بین مصرف کنندگان دارند. یکی از انواع طناب‌های مصنوعی که بسیار پرکاربرد و پر مصرف است طناب نایلونی است. در واقع طناب نایلونی به دلیل استحکام، کشش و دوام آن در هر محیطی، یک انتخاب عالی برای هر نوع کاری است. دوام همه جانبه طناب نایلونی آن را برای هر کاری در هر شرایطی مفید می‌کند. پس خرید طناب نایلونی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست