دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

بررسی کیفیت انواع طناب

بررسی کیفیت انواع طناب

طناب

طناب‌ها با مواد اولیه‌ی متفاوتی تولید می‌شوند. همانطور که در مقالات گذشته توضیح دادیم طناب‌ها در دو دسته بندی اصلی طناب مصنوعی و طبیعی قرار می‌گیرند. طناب‌های مصنوعی از مواد اولیه پلیمری مثل پلی اتیلن، پلی پروپیلن وپلی استر و طناب‌های طبیعی از مواد اولیه طبیعی و سازگار با محیط زیست از جمله پنبه، پشم و ابریشم تولید می‌شوند. این طناب‌ها بر اساس درجه بندی کیفیت متریال اولیه انواع مختلفی دارند که در این مقاله قصد داریم به بررسی کیفیت انواع این طناب‌ها بپردازیم.

طناب طبیعی چیست؟

طناب‌های طبیعی از مواد اولیه‌ای که در محیط زیست وجود دارند تولید می‌شوند پس در نتیجه با محیط زیست سازگار هستند. این طناب‌ها با توجه به متریال اولیه‌شان کیفیت‌های مطلوبی دارند اما در شرایط آ ب و هوایی خاص مثل بارندگی‌ها یا قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید ممکن است مقاومت خود را از دست دهند. برای آشنایی بیشتر با انواع طناب طبیعی می‌توانید به مقاله “معرفی انواع طناب طبیعی و کاربردهایشان” مراجعه فرمایید.

انواع طناب طبیعی بر اساس کیفیت

طناب‌های طبیعی را توجه به روش تولید دارای کیفیت‌های متفاوتی هستند. با تغییر در روش تولید و تابیده شدن طناب‌ها می‌توان کیفیت آن‌ها را بالا برد. در ادامه به بررسی هرکدام می‌پردازیم.

طناب مانیلا

این طناب با الیاف گیاهی به نام abacaتولید می‌شود. این طناب‌ دوام بالا  و انعطاف‌پذیری خوبی دارد. استفاده از طناب مانیلا به دلیل مقاوم بودن در برابر شوری آب دریا در کارهای کشتیرانی و ماهیگیری کاربرد دارد. برای تقویت کیفیت این طناب از سیم بکسل به عنوان مغزی استفاده می‌شود.

طناب کنفی

این نوع طناب از جنس الیاف طبیعی به نام جوت یا کنف تولید می‌شوند. طناب‌ کنفی به دلیل پایداری بالا در برابر فرسودگی ناشی از تماس با آب در صنعت کشتیرانی و قایقرانی کاربرد دارد. برای تقویت کیفیت این طناب بجای تولید آن بصورت دولا آن‌ها را به صورت چهار لا تولید می‌کنند.

طناب مصنوعی چیست؟

طناب‌هایی که با الیاف پلیمری تولید می‌شوند طناب مصنوعی شناخته می‌شوند. طناب‌ پلاستیکی با مواد اولیه پلیمری از جمله پلی اتیلن و پلی پروپیلن در درجه‌های مختلفی تولید می‌شوند. حالا این یعنی چه؟ مواد اولیه پلیمری با کیفیت‌های متفاوتی در دسترس هستند.  در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله “معرفی انواع طناب مصنوعی” مراجعه فرمایید.

طناب درجه یک

اصلی‌ترین منبع مواد اولیه پلیمری پتروشیمی‌ها هستند که مواد اولیه مثل پلی اتیلن و پلی پروپیلن را عموما بصورت پودر و با بهترین کیفیت در اختیار تولید کنندگان قرار می‌دهد. این مواد اولیه را مواد نو یا مواد درجه یک می‌شناسند. طناب‌های تولید شده با این مواد اولیه طناب درجه یک شناخته می‌شوند که کیفیت بالایی دارند و در عین حال بدلیل هزینه‌ی بالای مواد اولیه قیمت بالایی نیز دارند.

طناب درجه دو

مواد اولیه درجه دو، مواد پلیمری هستند که از بازیافت تولید شده و عموما به شکل گرانول عرضه می‌شود. این مواد را می‌توان از تولید کنندگان مختلف تهیه نمود که بازهم با توجه به موادی که برای بازیافت استفاده می‌شود دارای کیفیت‌های متفاوتی هستند. اما بطور کلی گرانول‌های بازیافتی را به مواد اولیه درجه دو می‌شناسند. طناب‌های تولید شده از این مواد اولیه را طناب درجه دو می‌نامند. این طناب‌ها کیفیت قابل قبولی دارند و با قیمت مناسبی عرضه می‌شوند.

طناب درجه یک و نیم

شاید تا به حال مواد اولیه درجه یک و نیم به گوشتان نخورده باشد. مواد اولیه درجه یک و نیم ترکیبی از مواد اولیه درجه یک و درجه دو است که با نسبت‌های دقیق و تحت نظر آزمایشگاه و کنترل کیفی تولید و عرضه می‌شوند. طناب‌های تولید شده از این مواد اولیه طناب درجه یک و نیم شناخته می‌شود. این طناب‌ها با کیفیت بالا و قیمت مناسبی روانه‌ی بازار می‌شوند.

کلام پایانی

با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله دانستیم با تغییراتی در موادهای اولیه تولید طناب‌ها می‌توان کیفیت آن‌ها را دستکاری کرد تا پاسخگوی نیازهای ما باشند. طناب‌ها محصولاتی پرکاربرد در صنایع امروزی شناخته می‌شوند وتاثیری بسزایی در راحتی کارها دارند. البته به شرطی که طناب مورد نیاز خود را درست انتخاب کرده تا از خسارات مالی و جانی جلوگیری کنیم. امیداریم ای مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر قصد خرید انواع طناب را دارید می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست