دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

تفاوت طناب و نخ

بررسی جامع تفاوت نخ، رشته و طناب

شاید برای شما هم پیش آمده باشد یک محصول را با چند اسم شنیده باشید و به شک بیفتید. این سوال پیش می‌آید که چرا چیزهایی که یکسان به نظر می‌رسند، نام های متفاوتی دارند؟ به عنوان مثال نخ بیلر، نخ پرس، نخ دروگر، نخ یونجه و نخ عدل بندی. تمام این اسامی برای یک محصول است و هیچ تفاوتی ندارند. آیا به نظر شما طناب، رشته، قیطان، نخ، ریسمان چند لا، ابریشم خام و روبان و … نام‌های مختلف یک محصول هستند؟ باید بگویم خیر هرکدام از این اسامی مختص به محصولی خاص است. شاید پایه‌ی این محصول‌ها شبیه هم باشد اما روش تولید و کاربردهای مختلفی دارند. برای شناخت بهتر هر کدام به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

نخ

نخ (Yarn) چیست؟

نخ رشته‌ای ممتد و چند لایه، نازک و بلند است که از الیاف طبیعی، مصنوعی یا فیلامنت‌ها ساخته شده است. از نخ‌ها، در بافندگی یا بافت پارچه لباس‌ها، در کشاورزی، بسته بندی و دیگر صنایع استفاده می‌شود. ویژگی‌های نخ بستگی به کاربرد آن دارد. گاهاً تصور می‌شود که نخ فقط از پشم قابل تولید است، در حالیکه می‌توان آن را از طریق هر نوع الیافی تولید کرد. نخ‌ها انواع مختلفی از جمله نخ کشاورزی، نخ بیلر، نخ بسته بندی، نخ تابیده، نخ کادو، نخ پلی پروپیلن و … دارند.

طناب

طناب (Rope) چیست؟

طناب، کمند یا ریسمان، یک رشته دراز از الیاف درهم تابیده است. دهخدا نیز ریسمان را اینگونه معنی می‌کند: نخی که از به هم تابیده شدن چند نخ ایجاد شده است. علت درهم تابیدن رشته‌های الیاف در  طناب این است که موجب بالا رفتن استحکام آن می‌شود که بتوان از از آن در امور کششی و اتصالات استفاده کرد. موادی که طناب از آن‌ها ساخته می‌شود به طور کلی پشم و مو و نایلون و پلی پروپیلن و کنف و کتان و فولاد و … است. طناب‌هایی که از مواد پلیمری تولید می‌شوند طناب پلاستیکی نام دارد. اگر جنس طناب از کنف باشد هنگامی که در آب قرار بگیرد استحکام بیشتری از خود نشان می‌دهد. در مکرومه بافی مدرن از طناب و رشته استفاده می‌شود. طناب و رشته شبیه هستند با این تفاوت که طناب چند لایه است. به این معنی که هر طناب از دسته‌های چند رشته‌ای تشکیل شده است که به هم تابیده یا بافته شده اند. پس طناب بافتی متفاوت دارد و محکم‌تر است.

رشته

رشته (String) چیست؟

رشته بسته‌ای تابانده شده از الیاف است که از آن برای بستن، سفت کردن یا گره زدن استفاده می‌شود. پس می‌توان گفت نخی که از به هم تابیده شدن چند نخ ایجاد شده است رشته نام دارد. از بهم تابیدن چند رشته طناب ساخته می‌شود. پس رشته از طناب نرم‌تر و انعطاف پذیرتر است. زیرا چند لایه نیست و دارای گره های کمتری است.

قیطان (Cord) چیست؟

نوعی ریسمان که از ابریشم بافته می‌شود و برای رشته کردن دانه‌های تسبیح و امثال آن بکار می‌رود.  قیطان اصطلاحی است که هنگام خواندن الگوهای مکرومه بافی مرتباً با آن مواجه می‌شوید. قیطان کلمه‌ای است که می‌توان از آن به جای طناب و رشته هم استفاده کرد. قیطان یک واژه کلی است. اگر کارتان گره زنی است می‌توانید هر آنچه را که در طول کار خود از آن استفاده می‌کنید، قیطان بنامید.

جمع بندی

پس از مطالعه‌ی این مقاله و آشنایی با تفاوت‌های بین این محصولات، باید بتوانید راحت‌تر با زبان شغلی خود ارتباط برقرار کنید. اکنون راحت‌تر می توانید متوجه شوید که کدام یک از آن‌ها برای کار شما مناسب هستند و به راحتی می‌توانید مواد مورد نظر خود را خریداری کنید. در هر صورت این اطلاعات می توانند به شما کمک کنند که با اعتماد به نفس به دنبال کاربردهای طناب، رشته، نخ و مواردی از این دست بگردید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست