دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

فرایند تولید انواع توری

فرآیند تولید توری

توری یکی از محصولات کاربردی در زندگی روزمره است همانطور که می‌دانید توری‌ها انواع مختلفی دارند و روش‌های تولید آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. فرایند تولید توری به دو روش دستی و اتوماتیک انجام می‌شود. ویژگی‌ها و روش‌های تولید توری، از جمله ابعاد، چشمه و به کارگیری مواد اولیه مناسب و مرغوب، در کیفیت نهایی محصول نقش به سزایی دارد. در ادامه به بررسی هریک از روش‌ها می‌پردازیم.

فرایند تولید توری به روش اتوماتیک

در این روش نیاز به مفتول گالوانیزه داریم، که دارای ضخامت‌های مختلفی است، و به طور معمول، مفتول طبق سفارش مشتری با استحکامی که در نظر دارد، تهیه و تولید می‌شود.  به دلیل اینکه بسته‌بندی مفتول‌ها به صورت قرقره‌ای است، انحناهایی دارند که به کمک دستگاه‌های موجود صاف می‌شوند و اگر نیاز باشد مفتول‌ها را روکش‌دهی می‌کنند. با اعمال روکش‌دهی دیگر نیازی به رنگ آمیزی احساس نمی‌شود. بعد از انجام مراحل ذکر شده، مفتول‌ها در دستگاه اتوماتیک قرار گرفته، برش داده شده و به یکدیگر پیچ داده می‌شوند. به منظور جلوگیری از باز شدن مفتول‌ها از یکدیگر، آن‌ها را به کمک سیم پیچ اتوماتیک محکم می‌کنند. توری بافته شده و برش خورده، به قسمت بالا جابجا می‌شود و رشته‌های جدید مفتول‌ها در این دستگاه‌های ویژه قرار می‌گیرند و ردیف جدیدی از توری بافته می‌شود. این عملیات به قدری تکرار میشود تا توری به صورت کامل تولید شود.

فرایند تولید توری به روش دستی

این روش کاملا بدون دخالت دست صورت می‌گیرد. و یک تا دو نفر، با استفاده از موتور الکتریکی، مفتول را روی قالب چشمه می‌پیچانند. شخصی که مسئول بافتن توری است موتور الکتریکی را روشن می‌کند و مفتول‌ها را به دور قالب می‌پیچد و عملیات بافتن آغاز می‌شود.

توری مرغی

آشنایی با نحوه تولید توری مرغی

توری مرغی به صورت رول و در ابعاد استاندارد تولید می‌شود. جنس توری از مفتول گالوانیزه است و به دو صورت سرد و گرم تولید می‌شوند. عرض استاندارد این محصول 90 سانتی متر، 120 سانتی متر و 150 سانتی متر است. توری‌های گالوانیزه سرد که بیشتر وارداتی از کشور چین هستند وزن کمتر و سبک تری نسبت به توری های گالوانیزه گرم دارند. طول استاندارد هر طاقه 45 متر است که با توجه به عرض آن مساحت‌های مختلفی را پوشش می‌دهد. ابعاد چشمه ها نیز متفاوت تولید می‌شود. اما استانداردترین ابعاد برای چشمه ¾ است. ابعاد دیگری که برای چشمه وجود دارد ½ است که بسیار ریز و مرتب تولید می‌شود. لازم به ذکر است، در تولید توری از کربن کمی استفاده می‌شود تا محصول در برابر رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

آشنایی با فرآیند تولید توری بسته بندی

«نوعی از توری‌ها وجود دارند که بسیار پر کاربرد هستند. از این نوی توری برای ارائه محصولات با ظاهری جذاب و مناسب و حمل‌ونقل آسان استفاده می‌شود. این توری‌ها شامل توری بسته بندی و توری پیازی هستند. نوری دیگری وجود دارد که کاربرد آن جهت جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصول است که نوری محافظ نام دارد.»

تمامی این کاربردها در نهایت باعث می‌شود که شرکت‌ها اقدام به خرید انواع توری‌های بسته بندی کرده و از آن‌ها استفاده کنند. در حال حاضر تولید کیسه‌ توری در مدل‌های پلاستیکی و تور معمولی توسط کارخانه‌های مختلف به روش اتوماتیک صورت می‌گیرد.

آشنایی با نحوه تولید توری گابیون

نوع مفتول مورد استفاده در توری های گابیون، گالوانیزه گرم است. چشمه‌های این توری کوچک است زیرا این توری به منظور جلوگیری از ریزش سنگ در جاده‌ها به کار می‌رود. جهت اطلاع از کاربرد انواع توری می‌توانید به مقاله آشنایی با کاربرد انواع توری رجوع کنید. گابیون‌ها در فضاهایی که امکان تولید وجود داشته باشد، به صورت مکانیکی ساخته می‌شوند. بسته بندی توری‌های گابیون به صورتی است که واحدهای گابیونی در لایه‌های فشرده و وزن تقریبی 800 کیلوگرم، با ارتفاع تقریباً دو در یک و نیم متر انجام می‌شود.

فرآیند نصب و تولید توری گابیون، در مراحل زیر خلاصه میشود:

    • عملیات اتصال
    • استفاده از ژئوتکستایل
    • استفاده از سنگ
    • ساخت قاب گابیون
    • سبز کردن سازه‌های گابیونی
    • آماده کردن فونداسیون
    • قرار دادن واحد‌های گابیونی

در ادامه به توضیح هر یک از موارد می‌پردازیم:

عملیات اتصال

برای انجام این عملیات از تقویت کننده های مختلف، سیم روکش دار و سیم حائل بهره می‌گیرند. برای نصب سیم‌ حائل و سیم پیچی، استفاده از انبردست، برای محکم کردن اتصالات توصیه می‌شود. البته نباید از انبردست آرماتوربندی استفاده کرد زیرا به پوشش روی سیم‌ها آسیب می‌رساند. همچنین هنگام استفاده از انبردست معمولی باید مراقب روکش سیم‌ها بود.

استفاده از ژئوتکستایل

ژئوتکستایل، منسوجی نفوذپذیر است که از کنار هم قرارگرفتن الیاف ریز پلیمری و در هم تنیده تشکیل می‌شود. اگر این منسوج را به همراه خاک به کار بگیرید، توانایی تقویت، جداسازی و حفاظت نیز به وجود می‌آید. ژئوتکستایل به طور کلی در دو نوع لایه نبافته و لایه بافته، تولید و روانه بازار فروش می‌شود. از این وسیله در این مرحله برای فیلتر کردن و جداسازی استفاده می‌شود.

استفاده از سنگ

در این مرحله نیاز به سنگ‌های مرغوب و با کیفیت و درجه بندی بین 100 تا 200 میلی‌متر و با وزن 2و3 استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که این سنگ‌ها باید کاملا تمیز باشند و استحکام لازمه را داشته باشند. همچنین بهتر است از یک منبع خرد کننده تجاری باشند.

ساخت قاب گابیون: ساخت قالب به علت حفظ تراز ساختاری و سطوح، انجام می‌شود.

سبز کردن سازه‌های گابیونی

منظور از این مرحله، کاشت گیاهان مناسب با شرایط و اقلیم آب و هوایی محل مورد نظر است. دقت داشته باشید کاشت گیاهان نباید در مراحل پایانی و یا بعد از اتمام ساخت صورت گیرد.

آماده کردن فونداسیون

فونداسیون بایستی مطابق مشخصات و قوانین آیین نامه کوبیده شود تا در تمام سطوح، بارهای نقطه‌ای به حداقل برسد. گابیون بر روی فونداسیون قرار می‌گیرد به همین جهت بایستی به طور کامل صاف و یک دست باشد. پایه گابیون نیز باید صاف و عاری از هرگونه بی نظمی باشد و مطابق با مشخصات پروژه اجرا شود. برای اینکه ساخت گابیون به آسانی انجام شود باید سطح پایه آن حداکثر 6 در نظر گرفته شود.

قرار دادن واحد‌های گابیونی

واحدهای گابیونی را باید از بسته خارج کرده و روی سطحی سخت و صاف قرار داده شوند. در نهایت این گابیون‌ها، باید به شکل اصلی موردنظر خود حالت داده شوند.

فرایند تولید توری حصاری

آشنایی با نحوه تولید توری حصاری

فنس بیشترین کاربرد را در حصار کشی زمین ها و باغ های کشاورزی دارند و هدف از به کارگیری آن، شخصی سازی منطقه است .روش تولید فنس حصاری با توجه به مراحل و روش هایی که انجام می شود متفاوت بوده و به طور کلی سه روش ساخت برای آن وجود دارد:

    • روش دستی
    • روش نیمه انوماتیک
    • روش تمام اتوماتک

در روش دستی تمام مراحل تولید به صورت اتوماتیک بوده و تنها یک یا دو نفر اجرای مراحل را به عهده دارند. وجود این افراد برای بافت فنس و هدایت مراحل الزامی است. توری بر روی قالب چشمه ی توری حصاری به وسیله ی یک موتور الکتریکی پیچیده می‌شود. فرد مورد نظر موتور الکتریکی را به وسیله یک اهرم روشن می نماید و سیم مفتول گالوانیزه به دور قالب پیچیده می‌شود و پس از این که فرم گرفت به حالت سینوسی به میان رج های بافته شده از قبل هدایت می‌شود و سپس رج به رج همانند قالی بافته می‌شود.

پس از این مرحله ، یک نفر با استفاده از پیچ گوشتی شارژی که سری آن به شکل اریب است، دو سر رج توری را می‌بافد، زیرا به دلیل ایجاد نشدنِ در رفتگی در رج ها، همانند کار آرماتور بندها که سیم آرماتور بندی را می‌بافند، انجام این کار ضروری است. بعد از انجام مراحل و بافته شدن توری، آن را رول می‌کنند و به مشتری تحویل می‌دهند.این روش تولید فنس حصاری ، بسیار راحت است و نیازی به دستگاه های تمام اتوماتیک پیشرفته و صرف هزینه های کلان ندارد.

در روش نیمه اتوماتیک، برخی از مراحل به صورت اتوماتیک انجام می‌شوند و دخالت دست کمتری را شامل می‌شود. در روش تمام اتوماتیک مفتول در ابتدا در جایگاه مخصوص خود در دستگاه قرار داده می‌شود و انحناهای حلقوی آن که به دلیل بسته بندی قرقره ای در آن ها به وجود آمده به وسیله ی دستگاه صاف و یک دست می‌شود. پس از این مرحله از مفتول بهره می‌گیرند و در صورت نیاز روکش دهی نیز صورت می‌گیرد، که به وسیله ی جریان هوا روکش در حین مراحل خشک شده و مفتول روکش دار وارد قسمت حصار بافی می‌شود. روکش دهی در این مرحله موجب عدم نیاز فنس حصاری به رنگ آمیزی و موجب مقاومت در برابر هوای باز می‌شود.

در مرحله ی بافت فنس، ردیف اولیه حصار برش داده می شود و آن را با مفتولی هم اندازه خودش تاب می‌دهند. تمامی این عملیات در این روش تولید به صورت خودکار انجام می‌شود و قابلیت تنظیم در آن‌ها وجود دارد.  این عملیات تا انتهای مفتول به صورت مداوم و مکرر تکرار می‌شود و پس از اتمام کار، انتهای مفتول برش می‌خورد و ابتدا و انتهای توری بافته شده به وسیله ی سیم پیچی اتوماتیک محکم می‌شود تا مانع باز شدن احتمالی دو مفتول از هم شود.

سپس رشته ای جدید از مفتول وارد دستگاه می‌شود و شروع به پیچ خوردن در ردیف مفتول آخر می‌کند. در آخر و پس از پایان پیچ خوردن، این مفتول نیز برش می‌خورد و به سمت بالا هدایت می‌شود.مفتول های وارد شده در دستگاه به تدریج تبدیل به حصار می شوند و موجب افزایش طول توری می‌شوند.

آشنایی با فرآیند تولید توری سرندی

مفتول‌های توری سرندی پس از فرایند کشش و افزایش استحکام، داخل دستگاه بافندگی می‌شوند. این دستگاه با غلطک‌هایی سنگین و روان، دسته ای از مفتول ها را مقابل مسئول فنی قرار می‌دهند. سپس شخص مورد نظر مفتولی موج دار را از میان توری رد کرده و اصطلاحا یک رج را می‌بافد. این توضیح مربوط به ساختار دستگاه نیمه اتوماتیک تولید توری است. مفتول‌های توری قبل از فرایند بافته شدن، درون حمام گالوانیزه، آبکاری گرم یا نورد سرد می‌شوند و این مرحله بسته به جنس و کاربرد توری متفاوت انجام میشود. پس از بافته شدن، تکنسین مربوطه، در نقاط موردنظر جوش های مستحکمی میزند تا قدرت و مقاومت توری سرندی افزایش یابد.

سخن پایانی

همانطور که صحبت شد روش‌های متفاوتی برای تواید توری وجود دارد. برخی از روش‌های تولید توری، نیار به نیروهای انسانی وجود دارد و برخی دیگر بصورت کاملا اتوماتیک انجام می‌شوند. در صورت استفاده از دستگاه های پیشرفته و اتوماتیک، استفاده از منابع انسانی به حداقل می‌رسد و البته در ابتدای کار نیاز به سرمایه زیادی دارد. در این مقاله به بررسی انواع روش‌های تولید توری پرداختیم و فرآیند تولید توری به روش‌های مختلف را به شما عزیزان معرفی کردیم. جهت خرید و استعلام قیمت انواع توری می‌توانید با شرکت لاوان بافت با شماره‌های ۰۰۹۸۲۱۸۸۰۴۰۷۶۵ و 00982188219612 تماس بگیرید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست