دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

طناب پ پ ابریشم

طناب ابریشمی پلی پروپیلن (پ.پ) چیست؟

طناب یکی از ابزار و تجهیزات لازم در صنایع دریانوردی، کوهنوردی، صخره‌نوردی، کشتیرانی و … است. به همین منظور لازم است که طناب‌های مورد استفاده از استحکام و ایمنی کافی در حین استفاده برخوردار باشند. طناب‌ ابریشمی پلی‌پروپیلن ساخته شده از الیاف مصنوعی، بسیار سبک و قابل حمل است که به عنوان طناب‌های دریایی نیز شناخته شده‌اند و به اختصار به آن‌ها طناب ابریشمی pp گفته می‌شود.

این نوع طناب‌ دارای خواص و ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به انواع دیگر طناب‌ها است. به همین دلیل استفاده از آن در صنایع دریایی و کشتیرانی رو به افزایش است. در این مقاله سعی داریم به معرفی این نوع طناب‌ و کاربرد آن‌ بپردازیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این طناب‌ها و ویژگی‌های آن‌ها هستید؛ مطالب زیر را تا انتها دنبال کنید.

طناب ابریشم پ پ

طناب ابریشمی پلی‌پروپیلن چيست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

طناب‌های پلی‌پروپیلن از پلیمر شیمیایی پلی پروپیلن ساخته شده‌اند و معمولا به صورت‌ چند رشته‌ای و به شکل کلاف هستند. این طناب در دسته طناب پلاستیکی قرار می‌گیرد. اکثر طناب‌های پلی‌پروپیلنی از مواد نو و خالص پلی پروپیلن و یووی استابلایزر ساخته شده‌اند. این طناب‌ها دارای خواص ویژه‌ای از قبیل عدم جذب آب و رطوبت، وزن سبک، ضریب استحکام بالا در برابر پارگی و ریش ریش شدن، مقاومت عالی در برابر انواع اسیدها و بازها، امکان شناور ماندن بر روی سطح آب، قابلیت تولید در رنگ‌ و طرح‌های مختلف و دوام و استحکام عالی برخوردار هستند. این نوع طناب‌ها نیز بدون کوچک‌ترین اثر تخریب پذیری بر محیط زیست و‌جانداران تولید می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت طناب‌ ابریشمی pp جایگزین مناسبی برای انواع طناب‌های ساخته شده از الياف طبیعی است. این طناب‌ها در صنایع مختلف کشاورزی، ساختمانی، حفاری، نظامی، دریایی و ماهیگیری کاربرد دارند.

عمر مفید طناب‌های ابریشمی

این نوع طناب‌های ابریشمی دارای طول عمر 5 تا 6 سال هستند؛ طوری که بعد از گذشت این مدت، حتی اگر استفاده هم نشده باشند؛ باید کنار گذاشته شوند. زیرا این طناب‌ها با وجود آن که از مقاومت خوبی در برابر اشعه فرابنفش خورشید برخوردار هستند؛ در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در برابر تابش مستقیم نور خورشید، به مرور زمان پوسیده و تار تار خواهند شد. طوری که اگر به طور منظم و روزانه از این طناب‌ها استفاده شود ممکن است طول عمر مفید آن‌ها نیز تا 4 سال هم کاهش یابد.

طناب ابریشم پ پ

انواع طناب ابریشمی پلی‌پروپیلن و کاربرد هر یک از آن‌ها

طناب‌های ابریشمی در دو نوع سه و هشت رشته‌ای تولید می‌شوند. طناب‌های سه رشته‌ای در قرقره‌های 220 متری قابل بسته‌بندی هستند. از طناب سه رشته‌ای در بستن شناورها به اسکله، بستن بسته‌بندی‌های بار بر روی عرشه کشتی، جابجایی و انتقال کشتی‌ها از لنگرگاه به اسکله، اتصال کشتی‌ها به یکدیگر، ساخت انواع پله‌ها و پل‌های ارتباطی طنابی در ناوها و نیز دیگر انواع کارهای دریایی استفاده می‌شود. طناب‌ ابریشمی pp هشت رشته‌ای به صورت گیس بافت است که در صنعت کشتیرانی و قایقرانی مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرند.

ویژگی‌های مکانیکی طناب ابریشمی pp

طناب پلی‌پروپیلن دارای استحکام کششی خوبی است. برای اندازه‌گیری کیفیت و مقاومت ضربه‌پذیری این طناب‌ها، اندازه‌ای به نام Knotted تعریف شده است که ضربه مکانیکی معادل 10 کیلوگرم است که نسبت آن بعد از برداشتن بار نباید از طناب ابریشمی با قطر 1.2 بیشتر شود. این طناب‌ها همچنین از انعطاف‌پذیری کمی برخوردار بوده و همچنین غیر قابل اشتعال هستند.

یکی از ویژگی‌های بارز و مهم طناب‌های ابریشمی این است که به دلیل سبک بودن، بر روی آب شناور می‌مانند؛ از این ‌رو در کارهای دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دیگر ویژگی‌های بارز این طناب‌ها، عدم ایجاد اختلال در هنگام گره زدن آن‌ها است به طوری که خیلی راحت می‌توان آن‌ها را گره زد و محکم کرد.‌ مواد اولیه به کار رفته در این طناب‌ها طوری است که کش نمی‌آید و پرز نیز نمی‌دهد.

جمع‌بندی

همان‌طور که در بالا گفته شد؛ طناب ابریشمی پلی‌پروپیلن یکی از تجهیزات و وسایل مورد نیاز در صنایع گوناگون کشتیرانی، قایقرانی، حفاری، کشاورزي، ساختمانی و نظامی است. طناب‌ ابریشمی pp بسیار سبک وزن بوده و در عین سبک بودن از استحکام و مقاومت کششی بالایی برخوردار است. این طناب‌ها غالبا به صورت چند رشته‌ای و در رنگ‌های متنوعی با قرقره‌های 220 متری به بازار عرضه می‌شوند. این نوع طناب‌های ابریشمی به نسبت دیگر انواع طناب‌های تولیدی موجود در بازار، به خاطر برخورداری از ویژگی‌های خاص و فوق‌العاده، دارای مصارف بیشتری هستند.

دیدگاه کاربران

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست