دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

ماشین بیلر

ماشین بیلر چیست و چه کاربردی دارد؟

با پیشرفت تکنولوژی بشر برای هرکاری ماشین الات مخصوصی اختراع کرد. یکی از مهم‌ترین کارها برای تامین غذای انسان کشاورزی است. با توجه به آنکه انسان‌ها در مشاغل گوناگونی مشغول هستند و همچنین جمعیت روز به روز افزایش پیدا می‌کند، نیروی انسانی در زمینه‌ی کشاورزی کم و تقاضای محصول زیاد است. پس برای تامین نیاز مردم نیازمند به روش‌های کشاورزی جدیدتری هستیم. روشی که نیروی انسانی کم‌تر و بهره وری بیشتری داشته باشد. از این رو ماشین الات زیادی ساخته شدند که یکی از این ماشین الات موضوع بجث مقاله‌ی ما است. این ماشین که ماشین بیلر یا ماشین پرس علوفه نام دارد مربوط به اخرین مرحله‌ی کشاورزی است که شامل برداشت و بسته بندی محصولات کشاورزی است.

معرفی ماشین بیلر یا پرس علوفه

دستگاه بیلر، ماشین پرس علوفه و یا بسته بندی کن، کاه و یونجه و علوفه خشک را جمع آوری و آن را به صورت بسته‌هایی در وزن و اندازه یکنواخت فشرده می‌کند. این دستگاه دور بسته‌ها را با سیم و یا نخی که به آن نخ بیلر گفته‌ می‌شود بسته بندی کرده و در نهایت بسته‌های آماده شده از بخش پشتی دستگاه به زمین رها می‌شوند. این نوع علوفه بسته‌ بندی شده را می‌توان به روش‌های مختلفی و به سادگی انبار کرد. علوفه های حاصل از این فرآیند، از مهم‌ترین نوع علوفه خشک در بازار هستند.

کاربردهای ماشین بیلر

از این ماشین بیشتر برای بسته بندی علوفۀ خشک استفاده می‌شود. اما در کنار آن برای بسته بندی بقایای گیاهی همچون کاه و کلش و غلات ریز نیز قابل استفاده است. این ماشین الات را به طور کلی می‌توان در دو نوع مختلف تقسیم بندی کرد. برخی از آن‌ها کوچک بوده و بسته‌های کوچک مکعبی شکلی با وزن کمتر از ۲۵ کیلوگرم درست می‌کنند، در حالی بعضی دیگر از آن‌ها بسته‌هایی بزرگ به شکل مکعب یا استوانه شکل ایجاد می‌کنند که وزن‌شان نیز تقریبا به ۷۵۰ کیلوگرم می‌رسد. به طور معمول دستگاه بیلر یا پرس علوفه، هر ساعت ۸ الی ۱۰ تن علوفه را بسته بندی می‌کند که این بسته‌ها نیز خود بین ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم وزن دارند.

انواع ماشین بیلر یا پرس علوفه

به طور کلی بیلرها به صورت نیمه هیدرولیک موجود هستند و کاربرد فراوانی نیز در زراعت و بسته بندی علوفه دارند. بیلرها با توجه به آن که علوفه بسته بندی شده را با تراکم کم یا متوسط یا زیاد پرس نمایند، به سه دسته تقسیم خواهد شد‌:

  • بیلر با تراکم کم ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم در متر مکعب
  • بیلر با تراکم متوسط ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در متر مکعب
  • بیلر با تراکم زیاد از ۱۵۰ کیلوگرم درمتر مکعب به بالا

بااین حال دقت داشته باشید ماشین آلات پرس علوفه با تراکم کم و متوسط در حقیقت یک دستگاه هستند که می‌توان درجه آن‌ها را تنظیم کرده و آن‌ها را با تراکم کم و یا متوسط بسته بندی نمود.

مزایای استفاده از بیلر

  • صرفه جویی در زمان و هزینه
  • قابلیت نگه داری طولانی مدت علوفه در انبار
  • حفظ ارزش غذایی علوفه، حفظ رطوبت و کیفیت آن
  • دقت بالا در بسته‌بندی و کاهش ضایعات
  • عدم نیاز به سوزاندن زمین پس از برداشت محصول
  • سرعت بالا جمع آوری و حمل ونقل
  • سهولت جمع‌آوری علوفه از مزرعه

قطعات اصلی ماشین بیلر

چنگک ها

چنگک‌ها وظیفه حرکت دادن نوارهای علوفه کاه را دارند و در زمانی که علوفه بیشتری در یک بخش از محفظه بسته بندی قرار بگیرد، میتوان با جابجا کردن انگشت‌های این چنگک ها بسته های خمیده را اصلاح کرده و صاف نمود.

گره زن بیلر

گره زن

ماشین بیلر به طور معمول دو دستگاه گره زن دارد که در بالای محفظه بسته بندی قرار می‌گیرند و به طور همزمان دو گره را ایجاد می‌کنند. از بخش‌های اصلی دستگاه گره زن می‌توان به مواردی همچون دیسک نخ، نخگیر، قالبگره زن، بازوی چاقو، گرهانداز و چاقو اشاره کرد.

پیستون تراکم

پیستون یک دیسک در حال حرکت محصور در یک سیلندر است که انرژی مورد نیاز دستگاه گره زن را در اختیار آن قرار می‌دهد.

تسمه راهنما

تسمه راهنما در بالای استوانه‌ی بردارنده قرار دارد و از پرتاب شدن علوفه و کاه و کلش‌ها در زمان برداشتن آن‌ها جلوگیری می‌کند. این تسمه دارای حالتی شناوری نیز است.

چرخ لنگر (طیار)

یک دیسک تو پر و یا حلقه ای شکل است که به حول محور اصلی و مرکزی خود در دوران است. این چرخ قابلیت بالایی در ذخیره انرژی دارد، به همین جهت می‌توان از انرژی ذخیره شده در آن در دو مورد عمده مورد استفاده قرار داد. یکی از این موارد، توانایی آن در جبران کاهش لحظه ای انرژی در سیستم است که می‌تواند به دلایل گوناگونی رخ دهد و مورد دیگر و البته مهم‌تر آن، بالانس حرکات دورانی و یک نواخت سازی است که به دلیل وزن خود می‌تواند انجام دهد.

جعبه دنده

از جعبه دنده برای تنظیم سرعت بیلر استفاده می‌شود و می‌توان از آن بدون بالا بردن دور موتور و گشتاور، به سرعت دلخواه خود دست یافت. همچنین جعبه دنده در تنظیم جهت حرکت بیلر نیز اهمیت زیادی دارد.

چرخ ستاره ای

در زمان فشرده شدن بسته در درون محفظه تراکم، پره های ستاره‌ای به درون آن وارد شد و با جا به جایی بسته، چرخ ستاره ای نیز می‌چرخد تا در نهایت دور تا دور بسته کاملا بسته بندی شود. این چرخ همچنین از طریق بازوی آزاد کن کالچ، دستگاه گره زن را آزاد می‌نماید.

سیلندر تراکم

سیلندر یک بخش استوانه‌ای شکل موتور است که علوفه‌ها و ماه و کلش‌ها و قطعاتی چون پیستون در درون آن قرار گرفته و بالا و پایین می‌رود. همچنین عملیات گره زنی نیز در درون این محفظه انجام می‌گیرد.

جک هیدرولیک

از جک هیدرولیکی در برخی از بیلرها برای تنظیم ارتفاع استفاده می‌شود و می‌توان با شیر هیدرولیکی آن که در دسترس راننده قرار دارد، بالا و پایین رفتن بردارنده را کنترل نمود.

موارد ایمنی که باید برای استفاده از ماشین بیلررعایت شود!

  • پیش از شروع عملیات بسته بندی کاه و علوفه با دستگاه بیلر، نکات زیر را در نظر داشته باشید:
  •  ابتدا موارد ایمنی گفته شده در دفترچه راهنمای ماشین بیلر خود را به دقت مطالعه نمایید و تمامی علائم روی دستگاه را به خاطر بسپارید.
  •  توجه کنید که این دستگاه به عنوان نقلیه طراحی نشده است.
  • در زمان کار، حفاظ‌ها را در جای خود نصب نمایید.
  • برای جلوگیری از هر گونه سانحه و یا حادثه‌ای از لباس‌های مخصوص استفاده نکنید.
  • علاوه بر این، برای جلوگیری از کاهش حس شنوایی در زمان کار با دستگاه بیلر، از گوشی ایمنی استفاده کنید.
  •  در زمان کار، از دست زدن به واحد گره زن در موقع کار خودداری نمایید.
  •  در زمان کار، به هیچ عنوان به نخ‌ها، کانال خروجی مواد و دهانه ورودی دست نزنید.
  • در زمان جا به جایی و کشیدن دستگاه، توجه داشته باشید که سرعت تراکتور نباید از ۲۵ کیلومتر در ساعت بیشتر باشد.
  • در زمان روشن بودن بیلر، برای بازدید از محورهای انتقال نیرو در فاصله‌ای مطمئن بایستید و سپس کار بازرسی را انجام دهید.
  • برای عبور از جاده‌ها از چراغ‌ها و علائم خطر مناسب استفاده کرده و دقت کنید که شبرنگ دستگاه نیز همواره سالم و تمیز باشد.

ماشین بیلر

مقایسه بسته بندی استوانه‌ای بیلر نسبت به مکعبی

بسیاری از ما بسته بندی کاه، علوفه و کلش و غیره را به صورت مکعبی دیده‌ایم، اما یک نوع جدید از بسته بندی که با دستگاه بیشتر انجام می شود، به شکل استوانه است. این نحوه جدید بسته بندی نسبت به روش بسته بندی مکعبی قابلیت‌ها و مزایای بسیاری دارد. از این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جابه‌جایی بسته‌های استوانه‌ای با لیفتراک راحت‌تر بوده و در کنار آن موجب صرفه جویی در هزینه و دستمزدها نیز می‌شود.
  • در صورتی که پس از عمل بسته بندی، بارندگی شود، آب به درون بسته استوانه ای نفوذ خواهد کرد، در شرایطی که بسته‌های مکعبی به علت فشردگی زیادی که دارند، آب نمی‌تواند به راحتی در آن‌ها نفوذ کند.
  • یکی از اصلی ترین قاعده مدیریت مزارع، خروج هر چه سریع تر بسته‌های علوفه، کاه و کش از مزرعه است؛ چرا که بتوان در فضای زیر بسته ها امکان رشد سریع‌تری داشته باشیم و زمین را برای کشت بعدی آماده نماییم. بر همین اساس، بسته‌های استوانه ای به دلیل جابه‌جایی راحت تر، این مزیت را دارند.
  • با توجه شکل خاص بسته های استوانه ای شکل، می توان آن‌ها را در فضایی باز قرار داد و در صورتی که این زمان برای مدت طولانی باشد، می‌توان آن را در انبار قرار داد.
  • حجم بسته بندی استوانه ای بسیار بزرگتر است و تقریبا معادل با ۳۰ بسته مکعبی خواهد بود. از این رو لذا حمل و نقل آن بسیار به صرفه تر است.

دیدگاه کاربران

3 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست