دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

نخ مصنوعی چیست؟

نخ مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟

مقالات

نخ‌های موجود در بازار به دو دسته طبیعی و مصنوعی قابل تقسیم‌ هستند. نخ‌های طبیعی از الیاف طبیعی تولید شده و نخ‌های مصنوعی از الیاف شیمیایی یا مصنوعی ساخته می‌شوند. با توسعه تکنولوژی و پیشرفت در زمینه علم شیمی تولید نخ‌های مصنوعی روز به روز در حال گسترش است. الیاف‌های مصنوعی با استفاده از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند که دارای انواع و اقسام مختلفی هستند. اگر مایل هستید با انواع نخ‌های مصنوعی، ساختار فیزیکی و ویژگی‌های آن‌ها بیشتر آشنا شوید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

نخ مصنوعی چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد یکی از انواع نخ‌ تولیدی، نخ‌های ساخته شده از الیاف مصنوعی است. الیاف‌های به کار رفته در ترکیبات این نوع نخ‌ها از مواد پلیمری تشکیل شده‌اند. در واقع یک الیاف مصنوعی از ترکیب چندین ماده‌ی شیمیایی با فرمولاسیون ویژه تولید می‌شود.‌ بنابراین انواع مختلفی از الیاف مصنوعی قابل تولید است که هر کدام ساختار و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد.

انواع نخ مصنوعی

الیاف مصنوعی در انواع و اقسام مختلفی تولید می‌شود که هر کدام در تولید نخ مخصوصی قابل استفاده است. در این‌ بخش برخی از مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع نخ‌های شیمیایی به شما عزیزان معرفی خواهد شد.

نخ ریون

همه‌ی شما حتماً تا به حال اسم ریون را شنیده‌اید. با استفاده از این نخ در کارخانه‌های ریسندگی، پارچه‌ ریون تولید می‌شود. این نوع نخ از نظر شکل ظاهری، شباهت بسیار زیادی با نخ ابریشم دارد‌، به همین دلیل گاهی به آن ابریشم مصنوعی نیز می‌گویند. از ماده‌ای به اسم سلولز برای تولید نخ مصنوعی ریون استفاده می‌کنند. این ماده از تنه درختان گرفته می‌شود که ابتدا به صورت ورقه‌ است و برای تبدیل شدن به نخ باید خرد شود. در مراحل بعدی قطعات خرد شده را با مواد پلیمری دیگری مانند استون ترکیب کرده و ترکیبات اولیه نخ ریون را به دست می‌آورند. این ترکیبات به صورت مایع است که با فشار زیاد از لوله‌های خروجی دستگاه عبور می‌کند و به صورت تارهایی باریک و به هم پیوسته از لوله‌های دستگاه خارج می‌شود. در هنگام خروج این مواد، استون به صورت بخار درمی‌آید و چیزی که در دستگاه باقی می‌ماند الیاف منجمد شده ریون است.

نخ اکریلیک

این نوع نخ بیشتر جهت تولید پوشاک گرم برای فصل‌های سرد مانند زمستان مناسب است. انواع شلوار پشمی، ژاکت، دستکش و … نمونه‌هایی از لباس‌های پشمی هستند که از نخ اکریلیک در تولید آن‌ها استفاده می‌شود. نخ‌های اکریلیک همچنین در صنایع تولیدی فرش، رومبلی، قالیچه و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نخ پلی استر

یکی دیگر از انواع نخ مصنوعی، پلی‌استر است که در صنعت نساجی پارچه‌ و تولید پوشاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. نخ‌های پلی‌استر دارای مقاومت بالایی هستند، از این‌رو بیشتر برای دوخت لباس‌های رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نخ پلی‌استر همچنین در تولید انواع پارچه، لباس، فرش و … کاربرد دارد. این نخ‌ها دارای استحکام و مقاومت بالا هستند، به همین دلیل در تولید انواع طناب‌های مصنوعی استفاده می‌شوند.‌

نخ نایلون

نوع دیگری از نخ‌های مصنوعی، نایلون است که نسبت به سایر انواع نخ‌ها استقامت و دوام بیشتری دارد. روش تولید این نخ‌ها، شبیه به تولید ابریشم‌های مصنوعی است که در بالا در مورد آن‌ها توضیحات کافی برای شما مخاطبان عزیز ارائه شد. تنها تفاوت بین روش تولید این دو نوع نخ، مواد اولیه به کار رفته در ترکیبات آن‌ها است. زیرا در تولید نایلون به جای سلولز، بیشتر از مواد نفتی و معدنی استفاده می‌شود.

ویژگی‌ها و خصوصیات نخ مصنوعی

این‌ نخ‌ها به دلیل مصارف مختلفی که دارند، تنوع رنگی و کیفیت زیادی در تولید دارند. نخ‌های مصنوعی همچنین‌ نسبت به نخ‌های طبیعی از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار هستند. قیمت انواع نخ‌های مصنوعی نسبت به نخ‌های طبیعی کمتر است و همچنین این نخ‌ها طول عمر بیشتری دارند. برای استفاده از این نخ‌ها در صنعت خیاطی نیاز به استفاده از چرخ‌های مخصوص است.

با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه بازیافت محصولات نساجی، بعضی از شرکت‌های تولید کننده نخ و پارچه، امروزه از لباس‌های پشمی کهنه در جهت تولید نخ‌های مصنوعی استفاده می‌کنند. پارچه‌هایی که از این طریق به دست می‌آیند از پارچه‌های تولید شده از مواد درجه 1، مرغوب‌تر و بادوام‌تر نیز هستند.

کاربردهای نخ مصنوعی

نخ‌های مصنوعی دارای کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف هستند. برخی از آن‌ها برای دوخت‌ لباس، گلدوزی و لبه‌دوزی تولید شده‌اند و بعضی دیگر از آن‌ها در صنعت قالیبافی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوع ویژه‌ای از نخ‌های مصنوعی جهت کارهای جراحی پزشکی مانند بخیه‌زنی کاربرد دارند. بنابراین می‌توان گفت هر کدام از انواع نخ‌های مصنوعی به منظور کاربرد خاصی طراحی و تولید می‌شوند.

جمع­بندی

نخ‌‌های مصنوعی از جمله نخ‌های رایج و پرکاربرد در بازار محسوب می‌شوند. این نوع نخ مقاومت و استحکام بالایی در برابر انواع فشار و ضربه‌ها دارد. از این‌رو در صنایع مختلف پارچه‌ بافی مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد. نخ‌های مصنوعی انواع مختلفی دارند از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نخ ریون یا ابریشم مصنوعی، نخ اکریلیک، نخ پلی‌استر و نایلون اشاره کرد. هر کدام از این نخ‌ها، جهت کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نخ ریون به دلیل ظرافت‌هایی که دارد بیشتر در صنعت پزشکی مانند بخیه زدن و نیز کارهای گلدوزی‌ استفاده می‌شود. سایر انواع نخ مصنوعی در صنعت قالیبافی، نساجی و تولید پوشاک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست