دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

لوازم مورد نیاز در گلخانه ها

لیست جامع لوازم و تجهیزات مورد نیاز گلخانه

گلخانه‌ها مکان‌هایی هستند که برای پرورش گل و گیاهان ساخته می‌شوند. برای ساخت هر گلخانه لوازم و تجهیزات ویژه‌ای لازم است. از مهم‌ترین مواد و وسایل مورد نیاز برای ساخت گلخانه می‌توان به نایلون عریض، نخ گلخانه، دستگاه تهویه، دماسنج، کفپوش، قفسه و … اشاره کرد.‌ بنابراین اگر تصمیم به تاسیس گلخانه دارید، ابتدا باید از لوازم و تجهیزات ویژه آن اطلاعات کافی را به دست آورید سپس اقدام به ساخت آن نمایید.‌ از این‌رو ما در این مقاله تصمیم داریم در مورد لوازم و تجهیزات لازم برای ایجاد گلخانه، اطلاعات مفید و سودمندی را برای شما عزیزان ارائه دهیم. امیدوارم مطالبی که بیان خواهد شد برایتان مفید و ارزشمند واقع شود.

معرفی انواع لوازم و تجهیزات ویژه گلخانه

بدون شک داشتن یک گلخانه زیبا و مجهز، نیاز به ابزار و وسایل خاصی دارد.‌ بنابراین قبل از احداث یک گلخانه باید تمامی لوازم و وسایل مورد نیاز را شناسایی و تهیه کرد. به همین منظور در این‌ بخش به برخی از مهم‌ترین ابزار کاربردی در گلخانه اشاره شده است.

همان‌طور که گفته شد، برای ساخت گلخانه نیاز به ابزار و وسایل خاصی است.‌ تجهیزات گلخانه ابزاری است که به کمک آن‌ها گلخانه راه‌اندازی شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. مهم‌ترین و اساسی‌ترین ابزار اصلی در ساخت یک گلخانه، نایلون‌عریض است سپس نوبت به بقیه تجهیزات می‌رسد.

 از مهم‌ترین لوازم و تجهیزات گلخانه می‌توان به خاک و کود، سینی کاشت بذر، نشانگرها و برچسب‌های گیاهی، نیمکت، اسپری، ابزارهای باغبانی مانند هرس، قیچی، ماله، مداد تیز شده، قلم موی کوچک، دستکش‌های ویژه باغبانی، میله‌های کوچک و … اشاره کرد. در زیر به طور جداگانه در مورد هر کدام از این ابزارها توضیحاتی برای شما عزیزان ارائه شده است.

خاک مناسب و مرغوب

یکی از شرایط‌ مناسب و ایده‌آل برای کاشت بذر و رشد آن، استفاده از یک خاک غنی شده است.‌ این خاک باید با انواع املاح و مواد معدنی مورد نیاز گیاه تامین شده باشد تا گیاه بتواند تحت تأثیر شرایط مناسب، رشد کند. در واقع ترکیب مناسب خاک باعث رشد سریعتر و بهتر گیاهان می‌شود. در اکثر گلخانه‌ها ترکیب خاک با انواع کوکوپیت، پرلیت، کمپوست و … رایج است.

گلدان با سایز مناسب

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز در تمام گلخانه‌ها، گلدان‌های با سایز مختلف است زیرا برای هر گل یا گیاه باید سایز مناسب آن را انتخاب کرد. اگر دقت کرده باشید در هر گلخانه گیاهان یا گل‌های کوچک و بزرگ‌ مختلفی وجود دارد که هر کدام در یک گلدان مناسب با سایز آن قرار داده شده‌اند. این گلدان‌ها معمولا از جنس پلاستیک هستند که زهکشی مناسبی دارند.

سینی کاشت بذر

از سایر وسایل مورد نیاز در گلخانه‌ها می‌توان به سینی کاشت بذر اشاره کرد.‌ این سینی‌ها همان طور که از اسم آن‌ها مشخص است در هنگام کاشت بذر مورد استفاده قرار  می‌گیرند. مصرف این سینی‌ها باعث دسترسی بهینه‌تر و مقرون به صرفه‌تر در فرآیند تکثیر و بذرپاشی گیاهان گلخانه‌ای می‌شود. از مزایای دیگر سینی مخصوص بذر می‌توان به حفظ رطوبت برای رشد گیاه اشاره کرد. این امر موجب می‌شود که در فصل‌های سرد سال نیز، سرعت جوانه‌زنی بذرهای کاشته شده، بیشتر شود.‌

ابزارهای ویژه باغبانی

اگر تا بحال به یک‌ گلخانه سر زده باشید متوجه شده‌اید که گلخانه‌داران دارای یک سری ابزار و وسایل باغبانی هستند. برخی از مهم‌ترین ابزارهای باغبانی شامل هرس، قیچی، قلم موی کوچک، رشته، مداد تیز شده، بیلچه و ماله کوچک است. استفاده از این ابزار در هنگام باغبانی انجام کار را راحت‌تر و بهتر خواهد کرد.

نشانگرها و برچسب‌های گیاهی

یکی دیگر از ابزارهای ویژه گلخانه‌ها، نشانگر یا برچسب‌های گیاهی هستند که جزو تجهیزات مورد نیاز محسوب می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت استفاده از این برچسب‌ها در اکثر گلخانه‌ها رایج است و در واقع از آن‌ها در هنگام طبقه‌بندی و نامگذاری گیاهان استفاده می‌شود. برای نوشتن بر روی این برچسب‌ها باید یک مداد تیز همواره در دسترس باشد.

اسپری

اسپری جزو وسایل ساده اما در عین حال، حیاتی در هر گلخانه‌ای است. اسپری‌ها برای مه‌پاشی، آفت‌کشی و نیز استفاده از مواد ضدعفونی کننده کاربرد دارند. لازم به ذکر است که برخی از انواع حشرات برای رشد گیاهان مناسب هستند و نیازی به سم‌پاشی جهت حذف آن‌ها نیست.‌

نیمکت و قفسه

از سایر ملزومات و تجهیزات مورد استفاده در گلخانه‌ها می‌توان نیمکت و قفسه را نام برد. این قفسه‌ها به صورت استندهای فلزی و چوبی طراحی شده‌اند که بسیار زیبا و جذاب هستند. فضای گلخانه‌ها با استفاده از استندها بسیار رمانتیک و دلنشین می‌شود. برخی افراد علاقه‌مند به گل و گیاه نیز در منازل برای نگهداری گیاهان آپارتمانی از این استندها استفاده می‌کنند.

دستگاه تهویه و دماسنج

از شاخص‌های مهم یک گلخانه مدرن و خوب، مجهز بودن به دستگاه تهویه و دماسنج است. زیرا گیاهان بسیار حساس بوده و در مقابل کوچکترین نوسانات دمایی عکس‌العمل نشان می‌دهند. بنابراین یک گلخانه‌دار حرفه‌ای همیشه باید دمای هوای گلخانه را با استفاده از دماسنج کنترل نموده و در صورت تغییرات، فورا در صدد رفع آن اقدام کند.‌ نصب سیستم‌های هیدرولیک در گلخانه‌ها باعث تهویه هوا به صورت خودکار می‌شود. در صورت مجهز بودن گلخانه به برق نیز می‌توان از فن به منظور تهویه هوا استفاده کرد.

نخ گلخانه

از وسایل مورد نیاز دیگر در گلخانه‌ها، می‌توان نخ گلخانه را نام برد. این نخ با عنوان نخ بوته نیز شناخته شده است و جزو ابزار و تجهیزات پرکاربرد  در گلخانه محسوب می‌شود. کاربرد این نخ‌ها برای بالا کشیدن و جلوگیری از افتادگی بوته‌ها است. نخ‌های گلخانه در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند و مقاومت بالایی در برابر کشش و فشار دارند.‌ این نخ‌ها همچنین آنتی یووی و غیر قابل اشتعال هستند و هیچ‌گونه آسیبی به پوست وارد نمی‌کنند.

کفپوش گلخانه

با استفاده از کف‌پوش‌های گلخانه‌ای می‌توان شرایط زهکشی ایده‌آل را ایجاد کرد و از رشد علف‌های هرز نیز جلوگیری نمود. کاربرد کفپوش‌ باعث ایمنی و عدم لغزش سطوح گلخانه می‌شود. مصرف این کفپوش‌ها بیشتر در قسمت‌های پیاده‌رو، ورودی و پاسیوی گلخانه‌ها است.

جمع بندی

در این مقاله در مورد انواع لوازم و تجهیزات کاربردی در یک گلخانه توضیحاتی برای شما عزیزان ارائه شد.‌ بنابراین افرادی که قصد تاسیس گلخانه را دارند با مطالعه مطالب بالا، به راحتی ابزار و تجهیزات لازم گلخانه را شناسایی خواهند کرد. از جمله مهم‌ترین تجهیزات کاربردی یک گلخانه می‌توان خاک مرغوب، سینی بذر، قفسه، کفپوش، ابزارهای باغبانی، گلدان در سایزهای مختلف، نخ گلخانه، اسپری، نشانگر و برچسب‌های گیاهی را نام برد.

دیدگاه کاربران

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • salam shoma nakh golkhune darin?

    پاسخ
    • لاوان بافت
      آذر 27, 1402 16:24

      سلام وقت شما بخیر بله موجود داریم. برای اطلاع از قیمت با شماره‌ی 09907735673 در تماس باشید. همکاران ما در خدمتتون هستند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست