دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

طناب مصنوعی

کاربرد انواع طناب‌های مصنوعی در مشاغل مختلف

طناب مصنوعی به دلیل وزن سبک، مقرون به صرفه و مقاوم در برابر سایش بسیار محبوب و پرفروش است. این طناب در اواسط دهه 90 میلادی و زمانی که به عنوان جایگزینی برای کابل فولادی معرفی شد، مورد استفاده قرار گرفت. طناب‌های مصنوعی اولیه برای استفاده در صنایع دریایی و ماهیگیری کاربرد داشتند. این طناب‌ها از پلی اتیلن پیشرفته ساخته شده است، به طور قابل توجهی ایمن‌تر از کابل فولادی است و اکنون در اکثر کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بررسی به طور کامل در مورد کاربرد انواع طناب های مصنوعی در مشاغل مختلف صحبت می‌کنیم.

طناب مصنوعی چیست؟

طناب‌های مصنوعی از موادی مانند پلی استر، نایلون و پلی پروپیلن ساخته می‌شوند. طناب‌های مصنوعی بسیار محبوب هستند، زیرا در مقایسه با طناب‌های طبیعی دوام و ماندگاری بیشتری دارند. طول عمر طناب‌های مصنوعی در مقایسه با طناب‌های طبیعی حدود 30 درصد بیشتر است. همچنین، طناب‌های مصنوعی در معرض آب، اشعه ماوراء بنفش، کپک و کپک کمتر آسیب نمی‌بینند و برای استفاده در فضای باز عالی هستند.

در حالی که طناب‌های مصنوعی اگر خیس شوند منقبض نمی‌شوند، ولی قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد می‌تواند باعث ذوب شدن طناب شود که قدرت آن را به مرور زمان کاهش خواهد داد. با این وجود، طناب‌های مصنوعی الاستیک‌تر و ضربه گیرتر از طناب‌های طبیعی هستند که آنها را برای کاربردهایی مانند بلند کردن و بکسل عالی می‌کند. با این حال، گره‌های بسته شده در طناب مصنوعی ممکن است باقی نمانند و بلغزند. همچنین اکثر طناب‌های مصنوعی را می‌توان بازیافت کرد. برای آشنایی با انواع طناب مصنوعی اینجا کلیک فرمایید.

مزایای طناب مصنوعی

یکی از مهمترین ویژگی‌های طناب مصنوعی مزایای ایمنی آن است. ‌طناب مصنوعی در هنگام بارگذاری انرژی ذخیره نمی‌کند و بسیار سبک وزن است. این بدان معناست که اگر مشکلی پیش بیاید و طناب پاره شود، بدون ایجاد آسیب روی زمین میفتد. از طرف دیگر، سیم طناب فولادی، مقدار زیادی انرژی را تحت بار ذخیره می‌کند و در صورت شکستن، به شدت به عقب باز می‌گردد و شلاق می‌زند. این موضوع می‌تواند باعث آسیب جدی به افرادی شود که در فرآیند وینچینگ شرکت دارند.

طناب مصنوعی مانند سیم طناب‌های فولادی معمولاً دارای پارگی یا سوراخ‌های سیم نیستند، بنابراین هیچ شانسی برای آسیب دیدگی غافلگیر کننده دست در حین کار با طناب مصنوعی وجود ندارد. طناب مصنوعی بسیار سبک‌تر از همتای فولادی خود هستند که احتمال کشیدگی و خستگی بدن را در هنگام کار با طناب کاهش می‌دهد. طناب مصنوعی تا 80 درصد سبک‌تر هستند که همین امر حمل و جابجایی آنها را بسیار آسان‌تر می‌کند. همچنین طناب مصنوعی دارای مقاومت شکستگی 30 تا 90 درصد بیشتر از طناب فولادی هستند.

انواع طناب مصنوعی

در ادامه به انواع طناب مصنوعی اشاره می‌کنیم:

طناب پلی اتیلن

طناب پلی اتیلن برای کاربردهای مختلف در فضای باز و دریایی مناسب است. معمولاً در ماهیگیری، قایقرانی، باغبانی، کمپینگ و ساخت و ساز استفاده می‌شود و همچنین برای ساخت باکس حیوانات خانگی کاربرد دارد. این طناب دارای کیفیت ساخت بالایی است و در رنگ‌های مختلف به فروش می‌رسد.

خواص این طناب عبارتند از:

  • در برابر سایش، UV، پوسیدگی و آب مقاوم است.
  • در صورت خیس شدن شکل خود را حفظ می‌کند
  • در هنگام خیس شدن قدرت خود را از دست نمی‌دهد.
  • آب را جذب نمی‌کند.
  • ضربه گیر خوبی است.

طناب پلی پروپیلن

طناب پلی پروپیلن که به نام طناب مصنوعی نیز شناخته می‌شود، طناب همه کاره‌ای است که برای طیف وسیعی از کاربردهای روزمره و تجاری از جمله کار در اطراف خطوط برق استفاده می‌شود. این طناب با کیفیت بالا ساخته می‌شود و رنگ‌های مشکی، زرد، سبز، نارنجی و سفید موجود است.

خواص این طناب عبارتند از:

  • در برابر پوسیدگی و آب مقاوم است.
  • قوی و بادوام است.
  • آب را جذب نمی‌کند.
  • وزن سبکی دارد.
  • قابل اتصال خوبی ایجاد می‌کند.

طناب نایلونی

نایلون بهترین ماده برای کاربردهای مختلف است، زیرا طناب‌های نایلونی یکی از قوی‌ترین طناب های مصنوعی بازار هستند. مخصوصاً این طناب برای ایمن کردن قایق‌ها مناسب است، زیرا می‌تواند ضربه و همچنین کشش را جذب کرده و به طول اولیه خود بازگردد. این طناب کیفیت ساخت بالایی دارد و در رنگ‌های مختلف به فروش می‌رسد.

  • قوی و بادوام است.
  • استحکام بالا و خواص سایش خوبی دارد.
  • به ویژه برای بارهای دینامیکی انعطاف پذیر است.
  • وزن سبکی دارد.
  • آب را جذب نمی‌کند.

کاربردهای انواع طناب مصنوعی

  • طناب بسته بندی: این طناب که قیمت مناسبی دارد و رنگ‌های متنوع در بازار به فروش می‌رسد، کار زیادی در بسته بندی محصولات مختلف دارد.
  • طناب مهار: از این طناب می‌توان برای برپایی چادر، حمل و نقل، صخره نوردی، قایقرانی و سایر موارد استفاده کرد.
  • طناب ماهیگیری: طناب ماهیگیری با ویژگی‌های عدم جذب آب، استحکام بالا، عایق الکتریکی و غیره تولید می‌شود، به همین دلیل برای مصارف دریایی و کابل کشی مخابرات عالی است.
  • طناب کوهنوردی: این طناب دارای استحکام بالایی است و تحمل وزن انسان را دارد، به همین دلیل در کوهنوردی کاربرد زیادی دارد.
  • سیم بکسل: یکی از مهمترین کاربردهای طناب پلاستیک مربوط به سیم بکسل است. از این طناب برای حمل اجسام سنگین، یدک کشی ماشین و غیره استفاده کرد.

کلام آخر

طناب مصنوعی در ابتدا در صنایع دریایی و ماهیگیری کاربرد داشت، اما امروزه می‌توان از این محصول در کاربردهای مختلف نیز استفاده کرد. طناب مصنوعی که از پلی اتیلن ساخته شده است به طور قابل توجهی سبک‌تر از کابل فولادی است و مقاومت بالاتری دارد. همچنین این طناب در مقایسه با نوع طبیعی آن (کنف یا کتان) نیز مقاومت بالاتری برخوردار است. طناب مصنوعی همچنین بسیار انعطاف پذیر و کم وزن است، به این معنی که حمل و نقل آن بسیار ساده‌تر است و کمتر از طناب فولادی و طبیعی در معرض پیچ خوردگی است. اما مهم است که همیشه طناب مناسب را از فروشگاه معتبر خریداری کنید.  اگر قصد خرید طناب پلاستیکی با کیفیت و با طول عمر بالا را دارید با کارشناسان لاوان بافت با شماره‌ی ۰۰۹۸۲۱۸۸۰۴۰۷۶۵ در تماس باشید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست